تشریح دلایل انصراف مهدویکنی از حکمیت مطهری: احمدینژاد با مناظرهاش زمینه فتنه را ایجاد کرد
خبرآنلاین: «عوامل فتنههای اخیر عبرت گرفته و به راه انقلاب و امام برگردند». «با افرادی که با بلندکردن پرچم مخالفت در کشور فتنه و آشوب به پا کردند نمیتوان تعامل داشت». اینها جملاتی از علیاصغر زارعی و محمدتقی رهبر هستند که نشان میدهد تصور این دست از اصولگرایان که حامی دولت هستند از «فتنه» و ایجادکنندگان آن، مسائل پس از انتخابات و نامزدهای معترض است.
نسرین وزیری: اگرچه علی مطهری نیز به عنوان یک اصولگرای منتقد دولت، مسائل پس از انتخابات را «فتنه» میداند اما تأکید دارد که احمدینژاد با مناظرهاش زمینه فتنه را ایجاد کرد. همین باعث شده که او خواستار عذرخواهی احمدینژاد و موسوی به شکل توأمان شود و اگرچه حسینیان عذرخواهی احمدینژاد را بیدلیل میداند اما او معتقد است که حسینیان اشتباه میکند.
مطهری که یکی از پیشنهاددهندگان میانجیگری آیتالله مهدویکنی میان دو جریان مدعی و معترض در حوادث پس از انتخابات بود که در این زمینه با ایشان دیدار و مذاکراتی هم داشت. اما علیرغم اعلام موافقت دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با این پیشنهاد، اخیراً کمیتهای که به همین منظور در جامعه روحانیت مبارز تشکیل شده بود، ملغی شد. در گفتوگوی پیش رو، او به تشریح انصراف آیتالله مهدویکنی از ایفای نقش میانجیگری پرداخته است که شما را به خواندن آن دعوت میکنیم.
اخیراً آقای سالک سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از منتفی شدن بررسی تشکیل کمیته 7 نفره در جلسات این تشکل خبر داد. کمیتهای که قرار بود ملزومات میانجیگری آقای مهدویکنی را بررسی کند. آیا این به منزله منتفی شدن ایفای چنین نقشی از سوی ایشان است؟
ظاهراً آیتالله مهدویکنی انتظار داشتهاند که از سه طرف از ایشان درخواست میانجیگری شود. هم از سوی معترضان به نتایج انتخابات، هم از سوی دولت و هم از سوی مقام معظم رهبری. هدف ایشان این بود که به این ترتیب میانجیگریشان حالت رسمی بیاید و به گونهای عمل شود که نظر ایشان فصلالخطاب قرار بگیرد، اما چون هیچیک از سه طرف، استقبال چندانی از طرح موضوع میانجیگری ایشان به عمل نیاوردند، آیتالله مهدویکنی هم منصرف شدند.
این اعلام انصراف را شما از خود ایشان شنیدید؟
نه بنده با واسطه با ایشان صحبت کردم و در این خصوص دیدار مستقلی با آیتالله مهدویکنی نداشتم.
پیش از این هم مطالبی به عنوان شروط آیتالله مهدویکنی برای ایجاد نقش میانجی میان افراد و گروهها مطرح شده بود. یکی از این شروط هم تضمین لازم برای عمل به توصیههای ایشان به عنوان میانجیبود. چرا به این شروط عمل نشد؟
بنده شخصاً معتقدم در مواردی که مسئله اصلاح میان مؤمنین مطرح است، نباید خیلی احتیاط به خرج داد. بلکه باید به دنبال انجام تکلیف بود. نباید اول مطمئن شد که میانجیگری به نتیجه میرسد و بعد وارد عمل شد. چون نفس میانجیگری بین دو گروه از مؤمنین و اصلاح ذات بین، یک کار پسندیده است و باید قطع نظر از نتیجهای که حاصل میشود، اگر کسی این قدرت را در خودش میبیند که میتواند دو طرف یک منازعه را به هم نزدیک کند، باید این کار را انجام دهد. شخصاً این احتیاطها در این موارد را معقول نمیدانم.
انتقاد شما در این زمینه مستقیماً متوجه چه کسی است؟
بنده به شخص کاری ندارم. معتقدم روشی که اخیراً آیتالله نوری همدانی مطرح کردهاند، روش بهتری است و نیازی هم به این همه ملاحظات نیست. همانطور که میدانید ایشان اخیراً گفتهاند که حاضرند برای میانجیگری به تهران بیایند و با طرفین ملاقات کنند. جا دارد که از این پیشنهاد ایشان برای حل مسائل بهوجود آمده استقبال شود.
یعنی به این ترتیب ممکن است شما تقاضایتان برای ایفای نقش میانجیگری میان طرفین انتخابات ریاست جمهوری دهم را از آیتالله مهدویکنی به آیتالله نوری همدانی شیفت دهید؟
درخواست بنده که مشخص است و قبلاً هم مطرح شده است. آیتالله مهدویکنی هم اعلام آمادگی کردند تا این نقش میانجیگری را ایفا کنند. وظیفه فعالان سیاسی بود که زمینه این کار را فراهم کنند.
پس انتقاد شما به دو طرف منازعه انتخابات گذشته است که از ایفای نقش میانجیگری آیتالله مهدویکنی استقبال نکردند. همینطور است؟
این دو گروه به طور رسمی اعلام نکردند که پیشنهاد میانجیگری ایشان را نپذیرفتند. انتقاد من به میانجیهایی است که خیلی احتیاط میکنند تا مبادا اقداماتشان به نتیجه نرسد. این دلیل موجهی برای عدم پذیرش این نقش نیست.
اما هیچ یک از طرفین، مشخصا آقایان احمدینژاد و موسوی هیچ استقبالی هم از پیشنهاد میانجیگری آیتالله مهدویکنی نکردند و ما شاهد گفت وگو و یا دیدار رسمی و غیررسمی میان این آقایان با ایشان نبودیم.
اعلام پذیرش این میانجیگری خیلی مهم نیست. مهم نقش میانجی است. به نظر من اگر شخص میانجی، شخصیت قویای داشته باشد، دو طرف نسبت به نظر نهایی وی قانع خواهند شد. آیتالله مهدویکنی از چنین شخصیتی برخوردارند اما احتیاط زیادی دارند و همین احتیاطها هم مانع حضورشان در این عرصه شد.
ایشان در آستانه انتخابات مجلس هشتم هم برای رفع اختلاف میان اصولگرایان وارد عمل شدند اما علیرغم توصیه اکید ایشان به حفظ وحدت در میان اصولگرایان و گستردهتر کردن چتر اصولگرایی، برخی حاضر به تمکین از نظر ایشان نشدند. شاید ایشان به دلیل همین تجربه ناکام در گذشته است که برای ایفای دوباره نقش میانجیگری، تا این اندازه احتیاط دارند و خواستار ارائه تضمینهای لازم هستند.
این مسئله با میانجیگری ایشان در انتخابات مجلس فرق میکند. الان خطری کشور را تهدید میکند که رفع این خطر، جای این احتیاطها نیست.
چه چیزی این سایه خطر را از سر جامعه سیاسی و اجتماعی ما دور میکند؟
تنها اجرای عدالت است که این خطر را رفع میکند. باید عدالت اجرا شود و کسانی که خطا کردند، عذرخواهی کنند. هرکس باید در حدی که جرمی مرتکب شده است، به مجازات برسد.
شما پیش از این هم از لزوم عذرخواهی آقایان موسوی و احمدینژاد برای رفع مسائل بهوجود آمده پس از انتخابات سخن گفته بودید. اما مسئله اینجاست که حامیان دولت از جمله آقای روحالله حسینیان که اخیراً گفت وگویی با «خبر» داشتند، معتقدند که شخص آقای احمدینژاد کاری نکردهاند که نیازمند عذرخواهی باشد.
این حرفشان اشتباه است. بنده از قبل هم گفتهام که بخش اعظم آشوبهای پس از انتخابات، متوجه کسانی است که ادعای تقلب را در این انتخابات مطرح کردند. اما معتقدم که آقای احمدینژاد به عنوان زمینهساز فتنه، مقصر است و باید عذرخواهی کند.
به نظر میرسد که تعریف «فتنه» از منظر شما و برخی دوستان اصولگرا متفاوت است چون آنها کل مسائل پس از انتخابات را فتنه میدانند و مقصران در ایجاد آن را هم معترضان به نتیجه این انتخابات معرفی میکنند. اما شما میگویید که آقای احمدینژاد فتنهسازی کرده است.
نه من هم معتقدم که «فتنه» همان حوادثی است که پس از انتخابات بهوجود آمد و ما کل آن را «فتنه» مینامیم. تفاوت نظر ما با برخی در شناسایی عامل فتنه است. من معتقدم که آقای احمدینژاد با مناظرهاش زمینه فتنه را آماده کرده است.
اما به نظر نمیرسد که ایشان و آقای موسوی بنا به درخواست شما تمایلی به عذرخواهی از ملت داشته باشند.
به همین خاطر هم میگویم که اگر این دو نفر حاضر به عذرخواهی از ملت نشدند، باید قوه قضائیه به عنوان مدعیالعموم به تخلفات هر دو آنها رسیدگی کند.
شخصاً از قوه قضائیه برای بررسی تخلفات آقایان احمدینژاد و موسوی، درخواستی هم داشتهاید؟
نه فقط این موضوع را در مصاحبههایم عنوان کردهام.
آیا میتوان شکایت برخی نمایندگان از میرحسین موسوی را هم در راستای همین درخواست شما دانست؟ با چنین شکایتی موافق بودید؟
به نظر من این شکایت یک اقدام یکطرفه است و آن را قبول ندارم. تأکید دارم که اگر بنا به محاکمه باشد باید هر دو طرف محاکمه شوند.
پیام برای این مطلب مسدود شده.