22.11.2009

توقف گفتگوی زنده كارگردان زن در سیما

بازتاب: این برنامه تلویزیونی كه روز گذشته به‌طور زنده روی آنتن رفته بود و قرار بود در آن پوران درخشنده به مدت 30 دقیقه درباره معضلات جایگاه زن در سینما و تلویزیون بپردازد پس از اولین پاسخ این كارگردان پایان یافت. قرار است این برنامه ضبط شود و بعد روی آنتن برود. پوران درخشنده در این‌باره می‌گوید: «من نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد. سوالی از من پرسیده شد و من در حال پاسخ به این سوال بودم كه یك مرتبه پخش برنامه متوقف شد و مجری برنامه با مخاطبان خداحافظی كرد!»
روزنامه تهران امروز نوشت:

چالش بین سینما و تلویزیون همچنان ادامه دارد. پس از حضور رضا استادی در برنامه «چهارسو» و اعلام جنجال برانگیز دستمزد بازیگران سینما و تلویزیون باعث شد به گفته منابع آگاه رئیس رسانه ملی برای جلوگیری از جنجال ساز شدن صدا و سیما در موارد این چنینی به تولید كنندگان چنین برنامه‌هایی تذكر داده و حتی در كنفرانس خبری خود بر استفاده از كارشناسان متخصص تاكید كند حتی پیرو این اتفاقات بود كه بحث تولید برنامه «نود هنری» مطرح شد.

با این حال روز گذشته بار دیگر برنامه «چهارسو» كه میزبان پوران درخشنده بود، خبر ساز شد و گفت‌وگوی زنده این كارگردان زن كه قرار بود چالشی پیرامون حضور زن در سینما و تلویزیون باشد پس از پنج دقیقه متوقف شد.

این برنامه تلویزیونی كه روز گذشته به‌طور زنده روی آنتن رفته بود و قرار بود در آن پوران درخشنده به مدت 30 دقیقه درباره معضلات جایگاه زن در سینما و تلویزیون بپردازد پس از اولین پاسخ این كارگردان پایان یافت. قرار است این برنامه ضبط شود و بعد روی آنتن برود. پوران درخشنده در این‌باره به تهران‌امروز می‌گوید: «من نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد. سوالی از من پرسیده شد و من در حال پاسخ به این سوال بودم كه یك مرتبه پخش برنامه متوقف شد و مجری برنامه با مخاطبان خداحافظی كرد!»

درخشنده همچنین بحث خود در این برنامه را این‌گونه تشریح كرد: «طبق قرار مبنی بر اینكه این گفت‌وگو چالشی خواهد بود من در حال طرح این پرسش بودم كه بالاخره جایگاه زن در سینمای ایران چیست؟ چرا زنان فیلم‌ها و سریال‌ها آنقدر غیرقابل باور هستند؟»

درخشنده معتقد است از خواهران، همكاران، دوستان و دختران و زنانی كه در خانه كارگری می‌‌كنند و ما در جامعه می‌بینیم و لمس‌شان می‌كنیم در سینمای ایران خبری نیست و می‌گوید: «این تصویری كه ما از زن می‌بینیم واقعی نیست. من می‌خواهم بدانم خط قرمز‌ها چیست تا حداقل تكلیف‌مان با پرداخت‌های این‌گونه‌ای به زنان روشن شود.»

درخشنده در پاسخ به سوال تهران‌امروز مبنی بر اینكه دلیل واقعی قطع این برنامه چیست؟ گفت:«من هم دقیقا نمی‌دانم به من گفتند كه مشكل فنی پیش آمده. مطلع شدید به من هم بگوید!»

درخشنده همچنین اظهار داشت: این اتفاق از جهاتی سوال‌برانگیز است؛ وقتی از اولین كارگردان زن سینمای ایران در برنامه‌‌ای دعوت می‌كنند و با یك پرسش چالشی از او می‌خواهند كه درباره جایگاه زن در سینمای ایران حرف بزند ولی به یكباره برنامه را متوقف می‌كنند یعنی نمی‌خواهند كه چنین بحثی در رسانه مطرح شود.

پوران درخشنده چندی پیش از پرداخت نادرست به زنان در سینمای ایران انتقاد كرد و دامنه اعتراضش به سیاستگذاری‌های خانه سینما و وزارت ارشاد هم رسید این درحالی است كه خانه سینما و معاونت سینمایی ارشاد چند ماهی است كه رابطه روشن و خیلی دوستانه‌ای ندارند و كشیده شدن اعتراضات این كارگردان مطرح زن به تلویزیون برای هر دو این سازمان‌ها چندان خوشایند نخواهد بود.

پوران درخشنده به فارس گفته بود: متاسفم كه جایگاه زن در سینمای ما تا این حد افت كرده و زن امروز و مشكلاتش تا این حد با سینما بیگانه شده‌اند. پس تصویر زنانی كه با سیلی صورت‌شان را سرخ نگه می‌دارند، كجاست؟ كدامیك از تصاویری كه از زن در سینما می‌بینیم، در جامعه كنونی، ما به ازا دارد؟ به جای نمایش آمال و دردهای زنان، تصویری متزورانه از آنها دیده‌ایم كه در مثلث‌های عشقی قرار می‌گیرند.

درخشنده با انتقاد از اینكه به زنان جامعه ایرانی به شكل درستی پرداخته نمی‌شود، گفته بود: زنان نیمی از جمعیت ما را تشكیل می‌دهند و باید نیمی دیگر آن را نیز تربیت كنند. چقدر از زنان دردمند جامعه و زنان شاغلی كه در زیر بار مسئولیت قد خم می‌كنند ولی خانواده و اقتصاد آن را به تنهایی حفظ می‌كنند، زنان بیوه‌ای كه سعی دارند روی پای خود بایستند، در سینمای ما به تصویر آمده‌اند.؟

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates