23.11.2009

نگاه سانفرانسيسکو کرونيکل به پرونده هسته ای: فشارها بر ايران فزونی می گيرد

روز: نمايندگان شش قدرت بزرگ جهان روز جمعه از ايران خواستند طرح سازمان ملل را که برای به تعويق انداخن توانائی آن کشور در توليد تسليحات هسته ای تنظيم شده، بپذيرد. در همين حال، آژانس هسته ای سازمان ملل نيز از تهران خواست، فرصت موجود برای حل و فصل مناقشه هسته ای را از دست ندهد.

يک مقام ارشد اتحاديه اروپا گفت در نشست ديپلمات های ارشد پنج عضو دائمی شورای امنيت سازمان ملل بعلاوه آلمان، صحبتی از برقراری تحريم عليه ايران به دليل امتناع آن کشور از تعليق غنی سازی اورانيوم به ميان نيامده است.

اين مقام اروپائی که به خاطر حساسيت موضوع نخواست نامش فاش شود، گفت: “اين مسائل به زمان ربط پيدا می کند و اکنون زمان مناسبی برای طرح آن موضوع نبود.”

گفتگوهای بروکسل در سطح مديران سياسی و مقامات وزارت خارجه کشورها در سطوح پائينتر از وزير برگزار شد. نمايندگی ايالات متحده برعهده ويليام برنز و نمايندگی روسيه در اين نشست برعهده سرگئی ريابکوف معاون وزير خارجه آن کشور بود.

اين گفتگوها يک روز پس از آن برگزار شد که باراک اوباما اعلام کرد شش کشور بزرگ دنيا، دست اندرکار تهيه بسته تنبيهی جدی در ظرف هفته های آينده خواهند شد. اوباما از ذکر جزئيات بيشتر خودداری کرد.

تهران روز چهارشنبه گفته بود اورانيوم غنی شده خود را برای غنی سازی بيشتر، به خارج از کشور نخواهد فرستاد. اين موضع سبب شکست طرح آژانس بين المللی انرژی هسته ای می شود که بر پايه به تعويق انداختن توانائی ايران در توليد يک بمب هسته ای تنظيم شده است.

به موجب طرح سازمان ملل، ايران اورانيوم خود را برای غنی سازی به روسيه و فرانسه ارسال می کند تا درآنجا به ميله های سوختی تبديل شود. سپس اين ميله ها ظرف يکسال به ايران بازگردانده می شوند. ميله های سوختی قابليت تبديل شدن به مواد با درجه خلوص تسليحاتی را ندارند.

در بيانيه صادر شده از سوی مديران سياسی شش قدرت بزرگ جهان نسبت به ناتوانی ايران برای مشارکت در گفتگوهای منظم از زمان تعهد به پذيرش توافق اول اکتبر گذشته، ابراز نارضايتی شده است. غرب می گويد تهران در جريان گفتگوهای ژنو با اصل صادر کردن اورانيوم خود موافقت کرده بود اما مقامات ايرانی اين ادعا را رد می کنند.

ضمناً در اين بيانيه خاطرنشان شده است که تهران پاسخ مثبتی به پيشنهاد آژانس بين المللی انرژی هسته ای نداده است.

“ما از ايران می خواهيم به تجديدنظر در بررسی فرصت ارائه شده از طريق اين توافق بپردازد…. و به تماس جدی با ما از طريق گفتگو و مذاکره ادامه دهد.”

مقامات می گويند تعدادی نشست ديگر نيز در حوالی عید کريسمس در پيش خواهد بود.

محمد البرادعی رئيس آژانس هسته ای که در برلين حضور دارد، به ايران اصرار کرد تا با جامعه بين المللی همکاری کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates