24.11.2009

وزیر اطلاعات و “معادلات جدید امنیتی”

رادیوفردا: حجت الاسلام حيدر مصلحي، وزیر اطلاعات، در همايشی به اسم “پليس، امنيت و چشم انداز 1404، نگاه خود را به مسائل امنیتی تشرح کرد. از نظر او محیط امنیتی در ایران تغییر کرده و نیروهای انتظامی باید خود را با این تحولات وفق دهند.

احمدی مقدم فرمانده ناجا و حجت الاسلام مصلحی وزیر اطلاعات – خبرگزاری فارس

وزیر اطلاعات در این همایش بر دگرگونی برخی عوامل سیاسی و اجتماعی در ایران تأکید کرد و گفت “اگر حوادث آينده را پيش بيني نكنيم دچار مشكل خواهيم شد”.
به عقیدۀ وزیر اطلاعات، نیروهای انتظامی باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهند و با “رویکرد علمی و پژوهشی” و “افزایش ارتباط با مردم”، به نتایج بهتر برسند و در نهایت، در “مباحث اجتماعي موفق‌تر باشد”.

مصلحي سپس به وقایع بعد ازانتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: “جريان فتنه با تحولات ناشي از پيوند ضد انقلاب داخل و خارج و ارتباط با بيگانگان، دست به اقداماتي زده است كه بر اين مبنا بايد معادله امنيتي بازتعريف شود”.
وزیر اطلاعات برای مبارزه با این “جریان فتنه” توصیه هایی کرد و گفت: “بايد با تاكتيك‌ها، روش‌ها و ابزارهاي عناصر فتنه آشنا شد و متناسب با تحولات جديدي كه اين عناصر در اقدامات خود انجام داده اند، اقدام كرد”.

به عقیدۀ وزیر اطلاعات، اینک “عناصر فتنه با چهرۀ جديدي وارد عرصه شده اند”، و از “مرکزیتی” پیروی می کنند تا “اجازه ندهند اين انقلاب به اهداف خود برسد”.
مصلحی اضافه کرد: “اين مركزيت در حال مديريت برخي از افراد در كشور است… در فتنه‌هاي اخير نيز مديريت اين افراد قابل توجه بود و توانست افرادي را به انحاء مختلف با خود همراه كند كه براي جامعه غيرمنتظره بود”.

وزیر اطلاعات نتیجه گرفت که “برآيند همۀ اين تحولات، تغيير محيط امنيتي است”.

او سپس به حوزۀ فرهنگ رسید و در مورد پدیدۀ “ناتوی فرهنگی” هشدار داد. به نظر می رسد منظور او از این عبارت، همان چیزی باشد که مسئولان دولت ایران معمولاً “تهاجم فرهنگی” می نامند.
وزیر اطلاعات گفت: “در ده سال آينده ناتوي فرهنگي بر طرح‌ها و اقدامات پنهان خود خواهد افزود و بايد منتظر بزه و جرائم جديدي باشيم”.
او برخی اهداف این توطئۀ فرهنگی را چنین برشمرد: “تلاش بر تقدس زدايي ارزش‌ها، تلاش براي ايجاد تغيير هويتي و تلاش براي تغيير تضادهاي اجتماعي(؟)، تغيير در باورها و ارزش‌ها و تزلزل در نظام اعتقادي و هويتي”…
وی در مورد شبکۀ اینترنت نیز گفت: “جرائم رايانه‌اي و فضاي مجازي باعث مي‌شود تا جرائم ناشناخته‌اي شكل بگيرد”.

وزیر اطلاعات در عین پشتیبانی از روند خصوصی سازی، پیش بینی کرد که ادامۀ این روند، خطرهایی برای کشور ایجاد خواهد کرد. او با تأکید بر این نکته که بخش خصوصي بايد تقويت شود، اضافه کرد: “اجراي اصل 44 قانون اساسي در دهۀ آينده، باعث فعاليت بخش خصوصي و فربه‌تر شدن اين بخش مي‌شود. در نتيجه در معرض تهاجم رقيبان خارجي خواهد بود و… جرائم نويني با تقويت بخش خصوصي شكل خواهد گرفت و حتي عده‌اي از اين بخش، عليه امنيت كشور استفاده خواهند كرد”.

وزیر اطلاعات در پایان، بر لزوم دید دراز مدت تأکید فراوان کرد و گفت: “در چند سال آينده تحولات جمعيتي در كشور شكل خواهد گرفت كه زمينه ساز تحولات فرهنگي اقصادي و اجتماعي در مراكز استانها و تهران خواهد شد و لازم است در اين زمينه هوشيار باشيم”.
از نظر وزیر اطلاعات، “آینده پژوهی”، مطالعات راهبردی و “تدوین برآوردهای کلان اجتماعی باید بر روزمرگی” تقدم داشته باشد تا بتوان از این طریق، “تحولات و تغييرات زيرپوستي جامعه” را مطالعه کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates