24.11.2009

فاش شدن جزئیات توطئه هسته‌ای: چه كسی حقایق را از مقامات عالی‌رتبه نظام پنهان كرده ؟

آینده: در حالیكه با مخالفت رهبری، پیش‌نویس امضا شده در وین، وتو و آمریكا و روسیه از اجرای آن ناامید شده‌اند،پشت‌صحنه این طرح آشكار شده. رهبری قبل از اجلاس ژنو نیز مجوزی برای مذاكره دوجانبه با نماینده آمریكا صادر نكرده بودند

در حالی‌كه با مخالفت رهبر انقلاب، پیش‌نویس امضا شده در وین، وتو شده و آمریكا و روسیه از اجرای طرح مذكور ناامید شده‌اند، حقایق جدیدی از پشت‌صحنه این طرح آشكار شده است.

به گزارش خبرنگار «آینده»، پس از ناكامی در اجرای این طرح، برخی دیپلمات‌های غربی در جلسات غیررسمی اظهار كرده‌اند كه در طرح مذكور، اصولاً قرار بر غنی‌سازی بیشتر اورانیم 5/3 درصد ایران نبوده است، بلكه قرار بوده ایران 75 درصد اورانیم خود را تحویل دهد و در مقابل اجازه فروش 116 كیلو میله سوخت هسته‌ای به ایران صادر شود.

این دیپلمات‌ها تأكید كرده‌اند، به دلیل كیفیت پایین اورانیم تولید شده ایران، امكان تزریق آن به سانتریفیوژهای روسی و یا فرانسوی وجود نداشته و قرار بوده است پس از آزمایش بر روی این اورانیم و كسب اطلاعات تكمیلی، 1200 كیلوگرم اورانیم ایران معدوم شود.

منابع مذكور قیمت فروش 10 میلیون دلاری برای 116 كیلوگرم میله سوخت 20 درصد را نشان دهنده عدم محاسبه قیمت اورانیم 5/3 درصد ایران در آن عنوان و تأكید كرده‌اند كه در پیشنهاد مشترك آمریكا و روسیه در 5 ماه قبل به ایران نیز هیچ سخنی از غنی‌سازی تكمیلی اورانیم ایران گفته نشده بود، بلكه صرفاً به شرط تحویل 1200 كیلوگرم برای امكان فروش 116 كیلوگرم اشاره شده بود.

در این حال تا كنون مشخص شده است كه آیا آمریكا و روسیه در ارائه طرح خود، با فریب بحث غنی‌سازی تكمیلی اورانیم ایران را مطرح كرده‌اند یا رسانه‌های دولتی برای توجیه افكار عمومی داخلی مسأله معامله هسته‌ای را به عنوان تكمیل غنی‌سازی مطرح كرده‌اند.

در این حال، اخبار دیگر حكایت از مخالفت صریح رهبر انقلاب پس از آگاهی از امضای پیش‌نویس توسط نماینده ایران در آژانس دارد.

آیت‌ا… خامنه‌ای پس از ارائه گزارش مذكور، به مسئولان پرونده هسته‌ای تصریح كرده‌اند: با بحث كیلو در مقابل كیلو مخالفم.

ایشان با تأكید بر این‌كه قبل از اجلاس ژنو نیز مجوزی برای مذاكره دوجانبه با نماینده آمریكا صادر نكرده بودند، هرگونه مذاكره با آمریكا در شرایط فعلی را به زیان كشور دانسته‌اند.

این در حالی است كه رهبر انقلاب در نخستین دور مذاكره امنیت عراق كه به صورت سه‌جانبه با حضور ایران، ‌آمریكا و عراق برگزار شد، در سخنرانی خود در مشهد تصریح كردند اجازه مذاكره را صادر و نفرات آن را تعیین كرده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates