25.11.2009

خانم وزیر:یك میلیون ایران آنفولانزای A دارند

آینده: وزیر بهداشت با اعلام اینكه واكسن آنفلوانزای A تا 10 روز دیگر وارد كشور می‌شود، گفت: تعداد واقعی مبتلایان به آنفلوانزای A بالای میلیون نفر است و وزارت بهداشت فقط آمار موارد آزمایش شده را اعلام می‌كند.

به گزارش فارس، مرضیه وحید دستجردی، امروز در نشست خبری آنفلوانزای نوع A در وزارت بهداشت كه با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف برگزار شد، افزود: آماری كه در كشور به عنوان آمار مبتلایان واقعی به آنفلوانزای A اعلام می‌شود، حدسی است پیش بینی ما این است كه طی دو سال آینده بین 30 تا 50 درصد جمعیت كشور و مردم دنیا به این بیماری مبتلا شوند، حتی در موادی تا 80 درصد جمعیت كشورها نیز نیز این تخمین بوده است.
وی ادامه داد:‌ بر اساس اعلام سازمان ملل بعد از عبور آمار مبتلایان هر كشور به 100 نفر دیگر اعلام آمار ضرورت ندارد و نیازی به آزمایش همه افراد مشكوك نیست، با این حال افرادی كه بستری می‌شوند و خیلی بدحال هستند آزمایش می‌شوند و افراد فوتی نیز شناسایی و ثبت می‌شود و این آمار ثبت شده هر هفته به مردم و سازمان بهداشت جهانی گزارش می‌شود. البته از این پس می‌توانیم این آ‌مار را به طور روزانه نیز اعلام كنیم.
وزیر بهداشت گفت: بر اساس آ‌خرین آمار ثبت شده تاكنون 3 هزار و 672 نفر در كشور مبتلا شده و 140 نفر بر اثر این بیماری فوت كرده‌اند، كه از این تعداد 28 نفر هفته گذشته فوت شدند و 12 نفر نیز فوت شدگان هفته‌های قبل بودند كه آزمایش ‌آنها هفته گذشته تأیید شد.
وحید دستجردی افزود:‌ برای مراقبت ویژه از مبتلایان بد حال این بیماری 160 تخت مراقبت ویژه در سراسر كشور دایر شده است و تعداد این تختها نیز با ورود دستگاه‌های تنفس مصنوعی و سایر تجهیزات لازم افزایش نیز می‌یابد، ضمن اینكه با هماهنگی با تمام بیمارستان‌های خصوصی از ظرفیت این مراكز نیز استفاده می‌شود، هر چند هنوز همین ظرفیت 160 تخت ویژه در بخش دولتی نیز پر نشده است.
وزیر بهداشت گفت: ‌با توجه به سرد شدن هوا و ورود حجاج با موج بعدی آنفلوانزای A مواجه می‌شویم و باید با آموزش همگانی و همكاری همه دستگاه‌ها و رسانه ها و افزایش تجهیزات و امكانات برای این بیماری كه حداقل تا دو سال آینده در كشور ما ماندگار است آ‌ماده باشیم.
وی افزود: تمام حجاج در فرودگاه‌ها هم در عربستان و هم در كشور معاینه و غربالگری می‌شود، افراد سالم كه به خانه می‌روند، افراد مشكوك آزمایش می‌شوند و افراد بد حال در كشور به بیمارستان منتقل خواهند شد.
وزیر بهداشت گفت:‌ پیش بینی ما این است كه برای هر پرواز 12 هزار و 500 نفر به استقبال حجاج بروند.خواهش ما این است كه مردم به استقبال حجاج نروند و حجاج نیز بعد از یك هفته مهمانی بدهند.
وحید دستجردی اضافه كرد: برآورد اولیه این است كه هر بیمار مبتلا به آنفلوانزای A بین 2/1 تا 4/1 نفر را مبتلا می‌كند، بنابراین رعایت فاصله از بیماران، شست و شوی مداوم دستها و پرهیز از دست دادن و روبوسی تا دو سال آینده لازم است.
وی گفت:‌ واكسن آنفلوانزای A نیز تا 10 روز آینده وارد كشور می‌شود و برای افراد پر خطر و افرادی كه بیماری زمینه دارند تزریق می‌شوند، واكسن آنفلوانزای فصلی نیز برای جلوگیری از قاچاق و سوء استفاده هر هفته به میزان بیش از 200 هزار دوز وارد می‌شود، تا كنون 2 میلیون و 800 هزار دوز از این واكسن در كشور توزیع شده در حالی كه سال گذشته در كل یك میلیون و 400 هزار دوز از این واكسن در كشور توزیع شد.
وی افزود: میزان مرگ و میر بیماری آنفلوانزای A در كشور ما نسبت به حتی كشورهای پیشرفته نیز زیاد نیست، در كشور 70 میلیونی ما تاكنون 140 مرگ داشته‌ایم اما در كشور آمریكا با 300 میلیون جمعیت تاكنون 4 هزار مرگ بر اثر این بیماری را اعلام شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates