29.11.2009

نگاه فیگارو به اقتصاد ایران: بازار جدید اقتصادی در سبد سپاه

روز: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیش از گذشته بر اقتصاد ایران چیره شده است. خاتم الانبیاء، شاخه مسلح سپاه، برنده مناقصه دو و نیم میلیارد دلاری پروژه ساخت خط آهن چابهار شد. این خط آهن قرار است شهر چابهار را به شبکه راه آهن کشور متصل کند. به گفته حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری، به طور سالانه ۲۰ میلیون تن بار از این مسیر جدید جابجا خواهد شد.

این بازار جدید به سپاه کمک می کند تا کنترل خود را بر اقتصاد ایران افزایش دهد. این نهاد نظامی در اواخر ماه سپتامبر ۵۱ درصد سهام شرکت مخابرات را که مبلغ آن به ۸ میلیارد دلار می رسد از آن خود کرد.

این درحالی است که خاتم الانبیاء مالک شرکت های بسیاری در زمینه ساخت و ساز، انرژی، و حمل و نقل است. دامنه فعالیت این شرکت ها حتی به خارج از مرزهای کشور، به ویژه امریکای جنوبی نیز می رسد.

نزدیکی سپاه با حکومت این امکان را برای آن به وجود آورده که اغلب قراردادها را بدون شرکت در مناقصه ها به دست آورد: رقبای سپاه از این رقابت متقلبانه دل خوشی ندارند. سپاه پاسداران برای به دست آوردن بخش خصوصی که از سوی دولت تهران اعلام شده، شانس بیشتری نسبت به دیگر رقبایش خواهد داشت.

سپاه در واقع ارتش ایدئولوژیک حکومتی است که باید از آن در برابر “دشمنان داخلی و خارجی” حمایت کند. با اینکه بسیج برای امور سرکوب و اعمال خشونت علیه معترضان به نتیجه انتخابات محمود احمدی نژاد تعیین شده، هیچ شکی نیست که قدرت سپاه در نظارت بر جامعه از آن تاریخ به بعد به شکلی چشمگیر افزایش یافته است.

اکثر اعضای سپاه مخالف توافق هسته ای با کشورهای غربی اند. فراموش نکنیم که برنامه هسته ای جمهوری اسلامی در حقیقت در دست آنهاست. و اگر برنامه ای مخفی در دستور کار باشد، بی شک این سپاه است که آن برنامه را تحت کنترل خود دارد.

نظارت بر برنامه هسته ای، تسلط روزافزون بر اقتصاد کشور، و کنترل شدید خیابان ها، استراتژی هایی است که سپاه اتخاذ کرده تا مبادا انقلابی که به آن تعلق دارد زیر سؤال برود.

ژرژ مالبرونو فیگارو

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates