01.12.2009

هدیه 10 هزار یورویی سارکوزی به طنز نویس ایرانی !

شفاف: از اين ميان شما كه همنام رئيس‌جمهور ايران هستيد انتخاب شديد. در جوف نامه 10 هزار يورو هست كه اميدوارم به نحو احسن هزينه كنيد.
شفاف : هدیه محمود احمدی نژاد به طنز پرداز فرانسوی واکنش های رسانه ای متفاوتی را در پی داشته است . در حالی که برخی رسانه ها با اشاره به گفته های این طنز پرداز مبلغ کمک را میلیاردی می خوانند، هنوز هیچ مقامی در دولت اعلام نکرده است که دلیل این کمک و مبلغ آن چه میزان بوده است .

اما آنچه که مسلم است اعطای مبالغی اینچنین از پول نفت ملت ایران یقیناً باید با حساب و کتابی باشد که قابل پاسخگویی به مردم ایران نیز باشد . به هر حال شاید هنوز هم باید منتظر ماند تا مسولان دولتی در این باره توضیح دهند .

در همین حال همه واکنش ها اینقدر جدی و محکم نیست . برخی نیز با زبان طنز به انتقاد از این اقدام می پردازند . محمود فرجامی طنز نویس روزنامه تهران امروز در ستون منوریل این رونامه نوشته است :

از: نيكلاي ساركوزي؛ رئيس‌جمهور فرانسه
به: محمود فرجامي؛ طنزنويس ايراني
آقاي فرجامي عزيز

همان‌گونه كه حتما در اخبار خوانده‌ايد رئيس‌جمهور شما پرزيدنت احمدي‌نژاد به يكي از طنزپردازان فرانسوي به نام دييودونه كه با ما و اسرائيل مشكل دارد و حتي محكوميت قضايي هم دارد كمك مالي هنگفتي كرده است تا به فعاليت‌هايش ادامه دهد. اين كمك به حدي است كه دييودونه اخيرا اعلام كرده است با آن مبلغ مي‌تواند فيلم‌هايي در حد هاليوود بسازد. براي مقابله با اين كار ابتدا دستور دادم كه دادگستري او را بازداشت كند اما آنها گفتند طبق استقلال قوا در فرانسه امكان اين امر نيست و براي بازداشت مجدد او بايد صبر كنيم، آنگاه بعد از طي مراحل وقت‌گير قضايي او را محاكمه و جريمه كنيم. بنابراين به وزارت فرهنگ فرانسه دستور دادم پروانه كار او را لغو كند اما پاسخ دادند اولا طنزپردازها در فرانسه براي كارشان از وزارت فرهنگ مجوز نمي‌گيرند كه حالا بشود آن را لغو كرد و ثانيا اگر چنين كاري بكنيم نهادهاي حقوق بشري و مدافعان آزادي بيان پوست‌مان را مي‌كنند. از اين رو تنها كاري كه به ذهن من و جمعي از زيبارويان كه مشاوران امور جوانان و ساير امور من هستند رسيد اين بود كه مقابله به مثل كنيم و براي يك طنزپرداز ايراني كه با احمدي‌نژاد مشكل دارد پول بفرستيم. از اين ميان شما كه همنام رئيس‌جمهور ايران هستيد انتخاب شديد. در جوف نامه 10 هزار يورو هست كه اميدوارم به نحو احسن هزينه كنيد.
با احترام؛ نيكلا

از: خودم به: ساركوزي

سلام. نامه شما رسيد و به ضميمه اين نامه به همراه وجه ارسالي برگشت داده مي‌شود چون بنا به دلايل زير نمي‌توانم آن‌را قبول كنم:

1 – در كشور ما دريافت هرگونه كمك مالي، جايزه نقدي يا بورس تحصيلي از خارج در حكم خيانت به كشور محسوب مي‌شود. البته بالعكسش هيچ اشكالي ندارد و جايزه زياد مي‌دهيم.

2 – مبلغ ارسالي هرچند كه در مقايسه با حقوق ماهانه من قابل توجه بود اما در مقابل كمكي كه آقاي احمدي‌نژاد به طنزپرداز فرانسوي كرده‌اند حقير و توهين‌آميز بود. شما چطور به خودتان اجازه مي‌دهيد وقتي رئيس دولت ايران -در حالي كه كشورش با تورم دست و پنجه نرم ‌ مي‌كند – كمكي در مقياس هاليوود به طنزپرداز فرانسوي مي‌كند برداريد كمك در حد سياهي لشكرهاي باليوود به من بكنيد؟ ضمن اينكه لطفا از احمدي‌نژاد ياد بگيريد كه وقتي به كسي يا كشوري كمك كرد ديگر براي‌شان تعيين تكليف نمي‌كند و حساب نمي‌كشد. «نحو احسن» ديگر چه صيغه‌اي است؟

3 – چه كسي گفته من با آقاي احمدي‌نژاد مشكل دارم؟ چرا شايعه‌پراكني مي‌كنيد؟ در ايران هيچ كس با ايشان مشكلي ندارد و اگر كساني القاي مخالفت عده‌اي از مردم با ايشان را بكنند مطمئن باشيد كار شبكه بي‌بي‌سي و بازيگران خارجي است. مداركش هم موجود است.

4 – لازم نبود هم‌نام بودن من با رياست محترم دولت‌مان را به رخم بكشيد. اينگونه موارد جزو امور شخصي و خصوصي هركس است كه به خودش مربوط مي‌شود. خوب است من هم بردارم ماجراها و عكس‌هاي كارلا خانم را به شما يادآوري كنم؟!

5 – اصلا چه كسي به شما اجازه داده است در امور داخلي يك كشور ديگر دخالت كنيد؟ اگر پرزيدنت احمدي‌نژاد چنين كارهايي مي‌كند ربطي به شما ندارد چون ايشان مشغول مديريت جهان هستند كه بنا به عرف 50 ساله كشور ما، سهم‌الارث دولت است. من شما را دوست دارم… به شما علاقه دارم… دلسوزانه مي‌گويم لازم نكرده است شما پول ماليات‌دهندگان فرانسوي را خرج دخالت در امور داخلي ساير كشورها و از اين قبيل كارها بكنيد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates