05.12.2009

راهبرد آمریکا به ‘مسیر فشار’ بر ایران تغییر می کند

بی‌بی‌سی: ایان کلی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه گفت بدنبال عدم پذیرش طرح مبادله سوخت محمد برادعی مدیر کل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی از سوی ایران، واشنگتن رویکرد خود را به تدریج به”مسیر فشار” علیه تران “تغییر” می دهد.

وی گفت یک مقام ارشد آمریکایی برای مذاکره با چین هفته آینده عازم پکن می شود و اتحادیه اروپا نیز بزودی بیانیه ای کتبی علیه ایران صادر می کند.

وی گفت ویلیام برنز معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا قرار است هفته آینده برای جلب همکاری چین و نیز بررسی مسئله تغییرات اقلیمی عازم پکن شود.

به گفته او ویلیام برنز در سفر خود به آسیا مذاکرات اخیر باراک اوباما با هوجین تاو رئیس جمهور چین درباره چالش اتمی ایران و نیز مسئله تغییرات اقلیمی را پیگیری می کند.

معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا همچنین برای “مشورتهای استراتژیک” به اندونزی نیز سفر می کند.

ایان کلی گفت اندونزی بعنوان یک کشور بزرگ اسلامی از اهمیت زیادی برای آمریکا برخوردار است.

مقام های آمریکایی طی چند روز گذشته از همکاریهای چین و روسیه در اعمال فشار علیه ایران اظهار خرسندی کرده اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین اظهار امیدواری کرد بزودی و در جریان اجلاس شورای اروپا که 10 تا 11 دسامبر در بروکسل برگزار می شود نیز موضوع برنامه اتمی ایران مورد بررسی قرار گیرد.

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است آمریکا در ماه ژانویه بدنبال اعمال تحریم های شدیدتر علیه ایران است.

این خبرگزاری به نقل از یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود نوشت مقام های ارشد آمریکایی طی روزها و هفته های آینده با مقام های کشورهای دیگر درباره اعمال دور جدیدی از تحریم ها علیه ایران مذاکره می کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس در حال حاضر اختلافاتی در زمینه وسعت این تحریمها و تاثیر آنها بر بازار نفت وجود دارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates