08.12.2009

پیآمدهای شانزده آذر

رادیوفرانسه: درمورد تظاهرات گستردۀ شانزده آذر و تحولی که دراین حرکت طی شش ماه اخیربه وجود آمده است با سعید مدنی پژوهشگر مسائل اجتماعی در ایران گفتگو کردیم. اواتفاقات دو روز اخیر را نشانه هایی از دگرگونی و تحول در جنبش سبز دانسته، جنبش سبز را همچنان “پویا و زنده” تعریف کرد. به عقیدۀ او ویژگی جدید این حرکت، پیوند میان “جنبش دانشجویی با جنبش عام سبز” است، به این ترتیب آنها می توانند “قدرتمند تر عمل کنند”.

جنبش سبز به گفتۀ سعید مدنی به “لحاظ کمّی هم گسترده تر شده”، علیرغم خشونتها و بازداشتها، فعالان خردمندانه ترو با در نظر گرفتن منافع ملی پیش می روند. به باور این پژوهشگر”هویت جنبش سبزهم پررنگتر شده” به صورت جنبش قدرتمندی درآمده، به سادگی نمی توان آنرا از جامعۀ ایران محوساخت. او به خواستهای جنبش سبزو محتوای آخرین بیانیه های میرحسین موسوی، به عنوان یکی از رهبران جنبش اشاره کرده که ازقدرت جدی مردم ایران سخن گفته است.

با اینهمه نظام سیاسی ایران هنوز پاسخی به جز” تهدید، فشار و سرکوب” نداشته است، ادامه چنین وضعی، به عقیدۀ سعید مدنی “جنبش را رادیکال خواهد کرد”. به عنوان مثال کنترل انعکاس خبر تظاهرات دانشجویی از راه محدود کردن ارتباطات با خارج از ایران، دیگر نمی تواند موثر افتد. از طرفی پیوند و رابطۀ متقابلی میان رهبری جنبش وفعالان به وجود آمده، به طوریکه “هردو سویکدیگر را دائماً تائید می کنند”.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates