17.12.2009

اعتراف لاریجانی علیه دستگاه قضایی در سخنرانی جنجالی

آینده: در حالی كه پس از نطق‌های عالمانه آیت‌الله صادق لاریجانی در چند ماه پس از انتصاب، سخنان جنجالی دیروز وی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت، اعتراف تلخ وی درباره آزادی برخی مجرمان توسط دستگاه قضایی از نظرها بیرون ماند.

در حالی كه پس از نطق‌های عالمانه آیت‌الله صادق لاریجانی در چند ماه پس از انتصاب، سخنان جنجالی دیروز وی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت، اعتراف تلخ وی درباره آزادی برخی مجرمان توسط دستگاه قضایی از نظرها بیرون ماند.

به گزارش خبرنگار «آینده»، پس از آن‌كه بارها موضوعاتی در زمینه آزادی متجاوزان به عنف در رسانه‌ها منتشر می‌شد، ماه گذشته پس از انتشار خبر تجاوز 6 مرد به یك زن در قیامدشت، روزنامه جام‌جم از آزادی 5 نفر از متجاوزین به یك زن جوان در اطراف تهران ساعاتی پس از دستگیری خبر داد و اعلام كرد كه 4 تن از آنان پس از دستگیری و اعتراف با تشخیص دادرس شعبه بدون قید و شرط آزاد شده‌اند و شخص پنجم هم با پرداخت 20 میلیون تومان به یك وكیل و ارائه كپی كارت ملی بازداشتگاه را ترك كرده است.

این خبر البته توسط دستگاه قضایی تكذیب شد، اما در همان روزها فرمانده انتظامی استان قزوین هم از دستگیری عامل تجاوز به عنفی خبر داد كه دو ماه قبل با همین جرم دستگیر شده، ولی دستگاه قضایی او را با قرار آزاد كرده بود. جالب آن‌كه به گفته این مقام انتظامی، فرد مذكور به جرم خود اعتراف نیز كرده بود.

در حالی كه دستگاه قضایی در این زمینه، به برخی تكذیب و سكوت‌ها بسنده كرده بود، رئیس قوه قضائیه خود در اجلاس دیروز به پرونده‌ای اشاره كرد كه فردی با شكایت یك زن به اتهام تجاوز به عنف دستگیر شده، ‌اما بعداً قاضی با اظهار تردید در این‌كه زن راضی بوده، متهم را آزاد كرده است!

مشخص نیست موضوع موردنظر آیت‌الله لاریجانی یكی از همان موارد قیامدشت، قزوین یا اطراف تهران بوده یا وی به مورد دیگری اشاره داشته است، اما به هر حال وی اصل موضوع را كه آزادی متهم به تجاوز به عنف بوده، توسط قوه قضائیه تأیید كرده و با انتقاد از آن گفته است: در تجاوزهای به عنف قضاوت نباید با شبهات دایره تحقیق، موارد را رها كنند.

آزادی متجاوز به عنف در حالی است كه حتی در آمریكا كه مخالفت‌های زیادی با حكم اعدام وجود دارد، در برخی ایالت‌ها حكم اعدام برای عامل این جرم در نظر گرفته شده و در اروپا نیز مجازات حبس ابد برای آن‌ در نظر گرفته شده است و موضع شرع مقدس اسلام نیز در این زمینه معلوم است.

با این حال مشخص نیست چگونه دستگاه قضایی كه به اعتراف خود عامل چنین جرم سنگینی را آزاد می‌كند، در عوض افرادی را به اتهام شركت در یك راهپیمایی سكوت و بدون شعار كه 3 میلیون نفر نیز در آن شركت كرده بودند، به زندان 5 ساله محكوم می‌كند.

گفتنی است ورود از حیطه قضاوت و عدالت به حیطه سیاست بازی از مهمترین آسیب‌های مسئولان قضایی بوده و جالب آن‌كه صادق لاریجانی در خلال سخنان دیروزش تأكید كرده كه دوستان در مقام قضا سیاسی‌كاری نكنند، چرا كه این دنیای دنی، ارزش فروش عزت را ندارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates