20.12.2009

تصویب برداشت۱میلیارددلاری سپاه ازذخیره ارزی

کلمه: فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا گفت شورای اقتصاد این برداشت را تصویب کرده و هم اکنون مراحل اداری آن در بانک مرکزی نیز در حال انجام است.

کلمه:قرارگاه خاتم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از تصویب برداشت یک میلیارد دلار از ذخیره ارزی کشور برای “تامین بخشی از مشکلات مالی” دو فاز از میدان گاز پارس جنوبی خبر داد.

به گزارش مهر سردار رستم قاسمی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا که طرف قرارداد دو فاز میدان گاز پارس جنوبی است گفته است “مشکلات پیشروی” اجرای فازهای ۱۵ و ۱۶ بدلیل “عدم تامین به موقع منابع مالی این طرح توسط شرکت ملی نفت ایران بوده است.”

وی کارفرما یعنی شرکت ملی نفت را متهم کرده نتوانسته است منابع مالی لازم را مطابق “پیشرفت ۴۳ درصدی” این پروژه تامین کند و قرارگاه خاتم الانبیا را مجبور کرده “حدود ۵۰۰ میلیون دلار از منابع داخلی خود در این طرح ملی هزینه کند.”

او این مسئله را علت تاخیر در اجرای فازهای ۱۵ و ۱۶ دانست و افزود برای این منظور “قصد برداشت یک میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی داریم.”

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا گفت شورای اقتصاد این برداشت را تصویب کرده و هم اکنون مراحل اداری آن در بانک مرکزی نیز در حال انجام است.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که با “عنایت” وزارت نفت سپاه بتواند در فازهای جدید پارس جنوبی نیز شرکت کند.

هم اکنون عملیات ساخت ۵ فاز پارس جنوبی در حال اجرا است که “با توجه به عدم تامین به موقع منابع مالی” اجرای همه آنها تاخیر داشته است.

مقام های شرکت نفت پیش تر نسبت به روند “۲۰ درصدی” توسعه فاز ۱۲ نیز ابراز نگرانی کرده بودند.

احمدی نژاد در صدد انتشار اوراق قرضه برای حل بخشی از مشکلات مالی صنعت نفت بوده، اما عرضه این اوراق نیز تاخیر داشته است.

بدنبال انصراف سال گذشته شرکت فرانسوی توتال از سرمایه گذاری در پارس جنوبی بدلیل خطرناک دانستن شرایط ایران غلامحسین نوذری وزیر نفت وقت گفت این پروژه “با آنها یا بدون آنها” توسعه خواهد یافت.

وی در هنگام آغاز مراحل ساخت پالایشگاه فاز ۱۲ گفته بود این پروژه “کاملا ایرانی” خواهد بود.

غلامحسین نوذری مانور موشکی آن زمان سپاه همراه با پروژه فاز ۱۲ را “دو نشانه توانمندی کشور در عرصه دفاع و سازندگی” خوانده بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates