20.12.2009

حمایت از رهبر ایران در میدان فوتبال

بی‌بی‌سی: تیم پاس همدان در بازی مقابل پرسپولیس تهران با شعار “سبز فقط سبز علی، رهبر فقط سید علی” که بر روی پیراهن بازیکنانش نقش بسته بود، حمایت از آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر ایران را به میادین فوتبال کشاند.

پاس همدان یکی از معدود تیم های لیگ برترفوتبال ایران است که از سالها پیش با لباس سبز به میدان رفته است. رنگ لباس این تیم در ماه های اخیر مورد توجه معترضانی قرار گرفت که در واکنش به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، جنبشی موسوم به جنبش سبز را به راه انداختند.

اگرچه با پخش مستقیم بازی پرسپولیس – پاس از تلویزیون سراسری ایران و نیز تلویزیون جام جم که مخاطبانش خارج از ایران هستند، حمایت این تیم همدانی از رهبری ایران آشکار شد، با این وجود اولین بار نبود که روی پیراهن بازیکنان پاس شعاری در ستایش آیت الله خامنه ای نوشته می شد. در بازی با ابومسلم مشهد و نیز بازی با استیل آذین تهران، مدیران پاس پیراهنی را بر تن بازیکنانشان کرده بودند که روی آن جمله “ولایت خامنه ای ولایت حیدر است” نوشته شده بود. تصاویر آن دو بازی تنها از شبکه های استانی پخش شد.

چه کسی در پاس تصمیم می گیرد ؟
باشگاه پاس تا پیش از خرداد ماه سال ۱۳۸۶ با قدمتی ۵۴ ساله نماد ورزش پلیس در ایران بود. انتقال امتیاز این باشگاه از تهران به همدان مخالفان زیادی داشت که بخشی از آنها ورزشکارانی بودند که موفقیت را با پیراهن سبز این باشگاه آغاز کرده بودند.

جواد نکونام، کاپیتان فعلی تیم ملی فوتبال ایران و وحید هاشمییان، مهاجم تیم بوخوم آلمان سرشناس ترین مخالفان انحلال پاس تهران بودند. اما نه مخالفت آن ها و نه استدلال کسانی که هدیه امتیاز پاس توسط نیروی انتظامی به همدان را خلاف قانون می دانستند، در تصمیم اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران خللی ایجاد نکرد.

ترکیب مدیران امروز پاس همدان ادعای اداره این باشگاه توسط بخش خصوصی را رد می کند. بر اساس آخرین تغییرات، بهروز مرادی، استاندار همدان رئیس هیات مدیره باشگاه پاس است. نایب رئیس هیات مدیره حمید رضا حاجی بابایی، وزیر همدانی آموزش و پرورش است که تا چند ماه پیش یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بود. گفته می شود او در انتقال پاس از تهران به همدان هم نقشی پررنگ داشته است. علی آقا محمدی، یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خزانه دار پاس شده است. علی آقا محمدی سال ها قائم مقام و یکی از تصمیم گیرندگان اصلی در سازمان صدا وسیما بود.

ممنوعیت تبلیغات سیاسی و مذهبی در فوتبال
کمیته داوران فیفا، فدراسیون بین المللی فوتبال، تابستان سال ۲۰۰۷ مقررات تازه ای وضع کرد که هدف آن جلوگیری از استفاده ابزاری از فوتبال برای مقاصد سیاسی عنوان شد. در بخشی از این مقررات با تاکید بر ممنوعیت به کارگیری هرگونه شعار، عبارت یا تصویر شخصی، مذهبی، سیاسی و نژاد پرستانه روی لباس و حتی لباس زیر بازیکنان فوتبال، داوران موظف شدند در صورت مشاهده چنین تخلفی از سوی بازیکنان آن را به کمیته داوران گزارش کنند تا دستگاه های نظارتی فوتبال تنبیهات لازم را اعمال کنند.

نزدیک به دو سال بعد از آن تاریخ، فیفا بار دیگر مخالفتش با تبلیغات سیاسی و مذهبی در میادین فوتبال را به بهانه جمله “تنها به مسیح تعلق دارم” تکرار کرد. این جمله روی پیراهن زیر بازیکنان تیم ملی برزیل، قهرمان سال ۲۰۰۹ جام کنفدراسیون ها، نقش بسته بود.

اشاره مستقیم به مواردی مانند دست به دعا شدن بازیکنان مسلمان، سجده شکر بعد از زدن گل و یا نشان دادن صلیب توسط بازیکنان مسیحی به عنوان اعمال ممنوعه، معترضانی هم داشت. با این وجود فیفا که برخی قدرتش را با سازمان ملل متحد مقایسه می کنند، حاضر نشد از مقرراتش دست بکشد.

عبور از قوانین در فوتبال ایران
نه پاس اولین تیم و نه بازیکنانش اولین بازیکنان فوتبال ایران هستند که ممنوعیت تبلیغات سیاسی و مذهبی را نادیده می گیرند، بی آنکه محرومیتی تهدیدشان کند. در لیگ فوتبال ایران تقریبا هفته ای نیست که بازیکن تیمی گل نزند و به هنگام شادی پیراهن زیرش را که روی آن شعاری مذهبی نقش بسته، نشان ندهد.

علاوه بر بازیکنان که این گونه تصمیمات را اغلب خودجوش می گیرند، بسیاری از باشگاه ها هم به جای تبلیغات تجاری، روی پیراهن بازیکنان به مناسبت های مختلف شعارهای مذهبی و گاهی حتی سیاسی می نویسند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates