25.12.2009

صداقت قابل تحسین حاج‌منصور در بالازدن پرده حقایق

آینده: حاج منصور ارضی كه از سوی هواداران شمس‌الذاكرین لقب گرفته و با حضور مداحانی نظیر حدادیان، سازور، طاهری و كریمی در حلقه شاگردان و مریدانش، نقش اثرگذاری در حوادث سیاسی و فیزیكی سال‌های اخیر كشور داشته، در مصاحبه‌ای با روزنامه دولت، به بخشی از حقایق پشت‌صحنه فعالیت‌های خود اعتراف كرده است

حاج منصور ارضی كه از سوی هواداران به عنوان شمس‌الذاكرین لقب گرفته و با حضور مداحانی نظیر سعید حدادیان، حسین سازور، محمد طاهری و محمود كریمی در حلقه شاگردان و مریدان وی، نقش اثرگذاری در حوادث سیاسی و فیزیكی سال‌های اخیر كشور داشته است، در مصاحبه‌ای با روزنامه دولت، به بخشی از حقایق پشت‌صحنه فعالیت‌های خود اعتراف كرده است.

به گزارش خبرنگار «آینده»، منصور ارضی در این مصاحبه با اظهار جمله «سیاست ما عین مداحی ماست» كه از سوی رسانه‌های دولتی به تیتر تبدیل شد، عملاً پذیرفته است كه روش موضعگیری وی در سیاست نیز نظیر عملكرد او در حوزه مداحی است.

حاج منصور در ادامه در توضیح روش مداحی خود در پاسخ با اشاره به این‌كه تشخیص ذكر مصیب و مستند و صحیح از روضه‌های جعلی و دروغ در تخصص وی نیست، اظهار كرده برای حل مشكل، وی از همه مقاتل فارغ از معتبر بودن یا جعلی بودن آن‌ها روضه می‌خواند.وی می‌گوید:«نمی شود اینگونه فكر كرد مقاتل با یكدیگر تفاوت دارد و ما از همه مقاتل می‌خوانیم.»

این مداح مشهور در ادامه با تأكید بر این‌كه اكثر مقاتل اصلی معتبر و مستند موجود، روایت «خبرنگار دشمن» از حادثه عاشوراست، صرف نقل آن‌ها را نادرست دانسته و با توجه به این‌كه اصحاب امام حسین(ع) همگی به شهادت رسیدند، تأكید كرده است:

«این مقاتلی را كه داریم بیشتر نوشته خبرنگار دشمن است، یعنی صرفا آن واقعه را بیان كرده است، همین. اینجاست كه ما با بعضی مداحها دعوا داریم. می‌گوییم مداح نباید خبرنگاری روضه بخواند. الآن شما خبرنگارید، خبر می‌برید. اما یك وقت خودتان اهل این موضوع هستید اهل این صحنه‌اید، آنوقت نوع تبیینتان از مسئله متفاوت می‌شود. این خیلی مهم است. …حالا من به عنوان مداح می‌خواهم آن را بیان كنم و بگویم. این را باید بدانم كه خودم را در آن یوم قرار بدهم. هروقت روضه می‌خوانم باید در آن روز باشم باید بدانم كه كل یوم عاشورا. اگر خود را در آن روز نبینم سطحی می‌خوانم، محتوا را نمی‌فهمم.»

وی با این توجیه كه ما باید روایت خود را داشته باشیم، دلیل ذكر روضه‌های «من‌درآوردی» یا به تعبیر محترمانه «زبان حال» كه اكثر مداحی‌های فعلی را تشكیل می‌دهد، تئوریزه كرده است كه البته به مدد جناب ارضی و اعضای حلقه وی این «زبان حال» به تدریج به زبان فعل تبدیل شده و بسیاری از مداحان مشهور اقدام به نقل روضه‌های تكان‌دهنده و خشن بدون هیچ‌گونه مستند تاریخی می‌كنند.

اكنون كه حاج‌منصور ارضی با صداقت تمام دو حقیقت مهم یعنی «سیاست ما عین مداحی ماست» و «مداحی ما بدون توجه به استناد و اعتبار است» را تصریح كرده، توجه به نقش مداحان در حوادث سال‌های اخیر كشور بسیار مهم و عبرت‌انگیز است،‌ به ویژه كه نقش‌آفرینی پررنگ این جریان از 7 سال پیش (پیروزی فهرست آبادگران انتخابات دوره دوم شورای شهر تهران) با حمایت و سازماندهی هیأت‌های عزاداری به ویژه رزمندگان غرب تهران با مداحی سعید حدادیان آغاز شد و از آن پس نقش مداحان مشهور در انتخابات به ویژه مجلس هفتم و ریاست‌جمهوری نهم و دهم بسیار پررنگ شد و یكی از عوامل مؤثر در حركت‌های دولت نهم و دهم محسوب می‌شدند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates