27.12.2009

عاشورایی متفاوت، پلیس به عزاداران حمله می کند

رادیوفرانسه: همزمان با روز عاشورا در ایران، شهرهای کشور چهره ای متفاوت بخود گرفته است. به گزارش سایت های متعلق به هواداران جنبش سبز، نیروهای نظامی و انتظامی از ساعات اولیۀ صبح روز یکشنبه، عاشورا، در مناطق مختلف تهران مستقر شده اند.

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران، از اولین دقایق حضور هزاران مخالف دولت محمود احمدی نژاد در خیابان انقلاب، نیروهای نظامی با گاز اشک آور به تظاهرکنندگان حمله کردند.

این خبرگزاری می افزاید عزاداران مخالف حکومت با به آتش کشیدن سطل های زباله سعی در خنثی کردن گازهای ناشی از گلوله های گاز اشک آور کرده اند. این خبرگزاری می نویسد:” از صبح امروز مردم در گروههای کوچک در خیابان طویل انقلاب که شرق تهران را به غرب می رساند، آرام آرام جمعیتی بالغ بر هزاران نفر را تشکیل دادند”.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، شدت درگیری ها در میدان انقلاب بیشتر از سایر نقاط است.

شمار نیروهای نظامی در مناطق مرکزی تهران از جمله میدان ولیعصر، پل چوبی، میدان فردوسی بیشتر از سایر نقاط گزارش شده است. همچنین نیروهای نظامی بسیاری در محوطۀ بازار تهران و میدان هفت تیر در آمادگی کامل برای برخورد با تظاهرکنندگان و عزاداران هستند.

گزارش های مختلف از آغاز روز یکشنبه، حاکی از حرکت جمعیت به سوی میادین اصلی شهر تهران بود. به گزارش شاهدان عینی، اغلب عزاداران حامل نمادی سبز رنگ هستند.

شبکۀ خبری جنبش سبز پیشتر خبر از تدارک برگزاری یک راهپیمایی بزرگ از میدان امام حسین به سمت میدان آزادی خبر داده بود. سایت های خبری این جنبش از هواداران خواسته بودند از ساعت ١٠ صبح امروز در مراسم عاشورا از میدان امام حسین تا میدان آزادی حاضر شوند.

روز گذشته، روز تاسوعا نیز برخوردهای شدیدی میان ماموران نظامی و لباس شخصی ها با عزاداران و هواداران جنبش سبز صورت گرفت. هواداران دولت همچنین به مراسم سخنرانی سید محمد خاتمی در بیت آیت الله خمینی یورش برده و به حاضرین حمله کردند. فرماندهان پلیس و سپاه از روزهای پیش بارها هشدار داده بودند با هر گونه برداشت سیاسی از مراسم عزاداری ماه محرم توسط مخالفان برخورد خواهند کرد.

طی روزهای گذشته و همزمان با آغاز مراسم عزاداری ماه محرم، بر حضور هواداران جنبش سبز و مخالفان حکومت در خیابانهای تهران افزوده شده و درگذشت آیت الله منتظری، مرجع منتقد حکومت، بر موج مخالفان افزوده است. طی هفتۀ گذشته مقامات امنیتی ایران سعی کردند مراسم متعدد بزرگداشت آیت الله منتظری را لغو کنند. این اقدام ماموران امنیتی در جلوگیری از برگزاری مراسم عزاداری برای آیت الله منتظری موجب درگیری میان هواداران جنبش سبز و نیروهای نظامی در بسیاری از شهرهای ایران از جمله اصفهان و زنجان شد.

لازم به یادآوری است که امروز یکشنبه، روز عاشورا مصادف با هفتمین روز درگذشت آیت الله منتظری است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates