28.12.2009

نیروی انتظامی تهران: ۵ نفر در اعتراضات تهران کشته شدند

بی‌بی‌سی: پلیس تهران با انتشار اطلاعیه ای از کشته شدن ۵ نفر در درگیری های روز عاشورا در تهران خبر داده است.

فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ در این اطلاعیه، مرگ این ۵ نفر را مشکوک دانسته و آورده است: ” کارشناسان در صدد شناسایی عوامل مشکوک در این حادثه می باشند.”

در اطلاعیه پلیس تهران آمده است که نیروی انتظامی برای متفرق کردن مردم از “تجهیزات ضد اغتشاش” استفاده کرده و نیروهای پلیس سلاح گرم نداشته اند.

این در حالی است که کشته شدن دست کم یک نفر بر اثر اصابت گلوله در تهران تایید شده و چندین ویدئو از افرادی که با شلیک گلوله زخمی شده اند، در اینترنت منتشر شده است.

علی حبیبی موسوی خامنه، خواهرزاده میرحسین موسوی از رهبران اصلی مخالفان در ایران، یکی از افرادی است که با شلیک گلوله در تهران کشته شده است.

به گزارش وب سایت کلمه، وب سایت نزدیک به میرحسین موسوی، در خیابان آزادی تهران به علی موسوی شلیک شده و گلوله به کتف او اصابت کرده است.

به گزارش کلمه، علی موسوی سپس به بیمارستان ابن سینا در فلکه دوم صادقیه منتقل شده، اما در بیمارستان از دنیا رفته است.

بنا بر گزارش ها میرحسین موسوی و جمعی از شخصیت های سیاسی بلافاصله در بیمارستان حاضر شده اند و نیروهای امنیتی کنترل این بیمارستان را در اختیار گرفته اند.

پیش از آن احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی هم به خبرگزاری فارس گفته بود که “در اغتشاشات امروز تهران چهار نفر کشته شدند”.

آقای رادان در مورد دلیل کشته شدن این افراد گفت: ” یکی از این افراد در میان جمعیت روی یکی از پل ها از میان جمعیت به پائین پرتاب شد. دو نفر دیگر نیز بر اثر حادثه تصادف با یک خودروی شخصی جان خود را از دست دادند. یک نفر نیز به طرز مشکوکی بر اثر شلیک گلوله کشته شده و این در حالی است که هیچ یک از نیروهای انتظامی حاضر در خیابان‌ها، از سلاح استفاده نکردند.”

آقای رادان همچنین از دستگیری حدود ۳۰۰ نفر از معترضان در روز یکشنبه ۶ دی در تهران خبر داده است.

بر اساس گزارش ها پلیس برای متفرق کردن جمعیت در تهران از گاز اشک آور و باتوم استفاده کرده و معترضان موتورهای مأموران بسیج و نیروی انتظامی را به آتش کشیده اند.

یک شاهد عینی به بی بی سی فارسی گفت که مأموران امنیتی در تقاطع خیابان های زرتشت و فلسطین در تهران، یکی از معترضان را با گلوله زدند و با خودروی پاترول از روی او رد شدند.

به گفته این شاهد، گروهی از مردم معترض در بیمارستان مهر پناه گرفته اند و مأموران پلیس می کوشند که آنها را از بیمارستان خارج کنند.

گفته می شود معترضان از بیم انتقال یافتن مجروحان به بازداشتگاه، از تحویل دادن آنها به آمبولانس ها اجتناب می کنند.

شاهد عینی دیگری به بی بی سی فارسی گفت که معترضان یک خودروی نیروی انتظامی را در نزدیکی چهارراه کالج در مرکز تهران واژگون کرده اند.

اعتراضات در شهرهای دیگر ایران
گزارش هایی هم از درگیری میان معترضان و نیروهای انتظامی و امنیتی در نجف آباد، اصفهان، شیراز، اراک، مشهد و اردبیل منتشر شده است.

سایت نوروز، پایگاه خبری جبهه مشارکت ایران اسلامی گزارش داده است که مأموران انتظامی و امنیتی از گردآمدن عزاداران معترض در مسجد اعظم محله حسین آباد اصفهان جلوگیری و خانه آیت الله جلال الدین طاهری اصفهانی را هم محاصره کرده اند.

این سایت نوشته است که نیروهای امنیتی با باتوم، گاز اشک آور و گاز فلفل به معترضان حمله کرده اند.

یک خبرنگار هم از نجف آباد به بی بی سی فارسی گفت که درگیری های شدیدی در این شهر میان عزاداران معترض و مأموران حکومتی روی داده است.

سایت جرس از شیراز گزارش داده است که مأموران انتظامی و لباس شخصی به راهپیمایی مسالمت آمیز معترضان هجوم آورده اند و این راهپیمایی را به خشونت کشیده اند.

تصاویری هم از تجمع اعتراضی عزاداران در اراک در شبکه های اجتماعی اینترنتی منتشر شده است.

دولت ایران خبرنگاران خارجی را از پوشش مستقیم این تجمعات منع کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates