31.12.2009

ایتالیا خواستار احضار همه سفرای ایران در اروپا شد

رادیوفردا: فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا، اعلام کرد که رم از دیگر کشورهای اروپایی خواسته است با احضار سفیران ایران اعتراض خود را نسبت به سرکوب خونین تظاهر‌کنندگان ایرانی در روز عاشورا اعلام کنند.

فرانکو فراتینی به روزنامه «افارایتالیانی» گفت که وی «از همه پایتخت‌های اروپایی» خواسته است تا «سفیران ایران» را به دلیل سرکوب اعتراض‌های روز یک‌شنبه «احضار» کنند.

وزیر امور خارجه ایتالیا همچنین گفت که وی از اتحادیه اروپا خواسته است که رویکردی «رسمی» در برابر جمهوری اسلامی اتخاذ کنند.

فرانکو فراتینی گفت: «در عین حال ما از ریاست اتحادیه خواسته‌ایم که درباره ایران رویکردی رسمی اتخاذ کند.»

وزیر خارجه ایتالیا همچنین اظهار داشت که هم‌اکنون گفت‌وگو میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در جریان است تا موضعی هماهنگی درباره جمهوری اسلامی اتخاذ شود.

کمیسر عالی سازمان ملل سرکوب معترضان در روز عاشورا را محکوم کرد

در همین حال کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز با صدور بیانیه‌ای خشونت نیروهای حکومتی علیه معترضان در روز عاشور را محکوم کرد و خواستار پایان بخشیدن به سرکوب معترضان از سوی جمهوری اسلامی شد.

ناوی پیلی، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، گفت: «من از این همه کشته‌، زخمی‌ و دستگیری‌ شوکه شده‌ام.»

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل تصریح کرد: «اطلاعات موجود بار دیگر نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی و شبه‌نظامیان بسیجی دست به خشونت بیش از حد زده‌اند.»

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه خود تاکید کرده است که «دولت موظف است از بالا گرفتن خشونت جلوگیری کند» و از جمهوری اسلامی خواسته است جلو خشونت مفرط نیروهای امنیتی را بگیرد.

ناوی پیلی، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، با یادآوری این که ایران یکی از امضاکنندگان «میثاق جهانی حقوق شهروندی و سیاسی» است، نسبت به بازداشت‌های خودسرانه نیز ابراز نگرانی کرده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به حقوق شهروندی و سیاسی تصریح کرد: «مردم حق دارند برای بیان احساسات‌شان، به طور مسالمت‌آمیز اعتراض کنند، بدون این که کتک بخورند و به زندان بیفتند.»

در شب عاشورا و روز عاشورای امسال صدها‌ هزار نفر از مخالفان دولت بار دیگر در شهرهای مختلف ایران به خیابان‌ها ریخته و شعارهای ضددولتی سر دادند. این اعتراض‌ها به‌ویژه در عاشورای تهران با حمله نیروهای حکومتی به تظاهرکنندگان به خشونت کشیده شد؛ نیروی انتظامی در آغاز کشته شدن مردم در این روز را تکذیب کرد؛ اما با انتشار تصاویر ویدئویی، کشته شدن مردم تایید شد، اما این نیرو مسئولیت آن را بر عهده نگرفت.

روز چهارشنبه به دعوت ارگان‌ها و رسانه‌های حکومتی، مخالفان جنبش سبز تجمع‌هایی در شهرهای مختلف ایران برگزار کردند که به طور گسترده از صدا و سیما پوشش داده شد.

در اجتماعی که در خیابان انقلاب تهران برگزار شد، هواداران حکومت شعارهای تندی علیه رهبران جنبش سبز به‌ویژه میرحسین موسوی و مهدی کروبی سر دادند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates