10.01.2010

علی جمالی در مصاحبه با روز: تهدید به اعدام ناشی از استیصال است

روز: باعلی جمالی، عضو سابق شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت و عضو شورای مرکزی و رییس کمیته سیاسی سازمان ادوار تحکیم که در جریان انتخابات دوره دهم راست جمهوری مسوولیت ستاد انتخابات این دفتر را بعهده داشته است، در مورد حوادث بعد از 22 خرداد مصاحبه کرده ایم.به گفته آقای جمالی

که از فعالین پرسابقه جنبش دانشجوییست “پیش کشیدن بحث محارب و تهدید به اعدام، ناشی از استیصال حاکمیت در کنترل فضای جامعه و بی اعتباری تریبون های رسمی” است.

این مصاحبه در پی می اید.

در هفته های گذشته با بازداشت گسترده فعالان سیاسی روبرو شدیم بخصوص پس از وقایع عاشورا؛ علت این هجوم گسترده را چگونه ارزیابی می کنید؟

به اعتقاد من اینگونه دستگیری ها تنها با هدف ایجاد فضای رعب و وحشت در بین فعالان سیاسی و مردم انجام می شود. جنبش سبز در طول ماه های گذشته به واسطه حضور پر رنگ همه اقشار جامعه تقریبا برای حاکمیت غیر قابل مهار بود. خصوصا پس از حضور مردم در روز عاشورا، که برای حاکمیت پیش بینی نشده بود، احساس می شود دستگاه های امنیتی و قضایی به نوعی تلاش می کنند تا با حاکم کردن فضای رعب و وحشت، هزینه حضور در جنبش را به نحوی بالا ببرند که امکان ادامه آن سخت شود. دستگیری های گسترده و فله ای در کنار صدور احکام بی سابقه و غیر حقوقی را می توان در همین چهارچوب تحلیل کرد.

از آخرین وضعیت اعضای بازداشتی سازمان ادوار تحکیم و احکام آنها چه اطلاعی دارید ؟

متاسفانه دادگاه تجدید نظر حکم غیر حقوقی، ظالمانه و بی سابقه دکتر احمد زیدآبادی را تایید کرده و ایشان با یکی از نادرترین احکام قضایی، به صورت مادام العمر به ممنوعیت از هرگونه فعالیت سیاسی، ممنوعیت دائم از شرکت در احزاب، ممنوعیت مادام العمر از هرگونه مصاحبه و سخنرانی و همچنین ممنوعیت مادام العمر از تحلیل حوادث، چه کتبی و چه شفاهی محکوم شده است. همچنین به شش سال زندان و پنج سال اقامت اجباری در شهرستان گناباد نیز محکومیت یافته است و کسی نیست که به این سئوال پاسخ دهد که چرا یک فعال سیاسی و روزنامه نگار باید به چنین مجازاتی محکوم شود. در مورد عبدالله مومنی، سخنگوی دربند سازمان ادوار تحکیم وحدت نیز آخرین خبر اینست که بعد از صدور حکم هشت سال حبس تعزیری، هنوز شعبه دادگاه تجدیدنظر کننده ایشان مشخص نشده و با توجه به پایان بازجویی ها و وضعیت جسمی نا مناسب ایشان همچنان در بازداشت به سر می برد و مشخص نیست که چرا با تبدیل قرار بازداشت ایشان به وثیقه موافقت نمی شود. دیگر اعضای دربند سازمان، یعنی آقایان کوهزاد اسماعیلی، سلمان سیما، رشید اسماعیلی، مهرداد بزرگ و روزبه کریمی که به اتفاق همسرش خانم فروغ میرزایی به تازگی دستگیر شده اند همچنان با قرار بازداشت در زندان به سر می برند.

به تازگی طرح اعدام محارب را به مجلس برده اند.دلایل این حرکت را چگونه ارزیابی میکنید و اثرات آن بر جامعه و گروههای مختلف سیاسی را چگونه می بینید ؟

متاسفانه احساس می شود ناتوانی حاکمیت در کنترل فضای جامعه و بی اعتباری تریبون های رسمی موجب شده که تقریبا از هر حربه ای برای منصرف کردن مردم استفاده کنند. وقتی شما می بینید که در روز نمایش خیابانی بعد از عاشورا، سخنران مراسم حتی از بیان کلمات سخیف و ناسزا هم ابایی ندارد می توانید اوج استیصال آنها را مشاهده کنید. پیش کشیدن بحث محارب و تهدید به اعدام هم ناشی از همین استیصال است.

آقای احمد خاتمی در نماز جمعه، جامعه را به حزب شیطان و حزب الله تقسیم کردند و جنگ میان آنها را قطعی دانستند؛ نظر شما در باره اظهار نظر ایشان چیست؟

یکی از پارامترهای اصلی جنبش سبز در طول ماه های اخیر، سیاست دوری از خشونت بوده که هم از سوی رهبران و هم توسط مردم دنبال شده است؛ ولی بروز پاره ای از رفتارهای غیر مسالمت آمیز از سوی برخی افراد می تواند این بهانه را به دست سرکوبگران بدهد که به اعمال خشونت شدیدتر مبادرت کنند و این موضوع را بهانه ای برای توجیه رفتارهای نامتعارف ماه های اخیر قرار دهند. از همین رو تحلیل من این است که آقایان بدشان نمی آید جامعه را به سمت خشونت سوق دهند و ابراز سخنانی از این دست هم ناشی از از همین سیاست است. اما اینگونه سخن گفتن نه تنها به ایجاد آرامش در جامعه کمک نمی کند، بلکه می تواند بر شدت تنش ها هم بیفزاید. بنده بسیار مایلم که آقای احمد خاتمی پاسخ این سئوال را بدهد که ملاک ایشان برای این تقسیم بندی چیست و اساسااین تقسیم بندی از کدام بخش از آموزه های دینی ما اقتباس شده است؟ ظاهراآقایان بخش رحمانی مذهب را به کلی فراموش کرده اند که اینگونه بر طبل جنگ و نزاع می کوبند. من امیدوارم که مردم هوشیار باشند و اسیر اینگونه ترفندها نشوند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates