10.01.2010

فرمانده آمریکایی: تاسیسات هسته‌ای ایران قابل بمباران کردن است

بی‌بی‌سی: ژنرال دیوید پتریوس، فرمانده عملیات نظامی آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی در گفتگو با شبکه تلویزیونی ‘سی ان ان’ از وجود برنامه‌ای برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران خبر داد.

ژنرال پتریوس در پاسخ به سئوالی در مورد امکان بمباران تاسیسات هسته ای ایران با توجه به تقویت استحکام این تاسیسات توسط ایران گفت: “قطعا امکان بمباران این تاسیسات وجود دارد. اما میزان تاثیرگذاری آن بستگی به نیروی مهاجم و نوع مهمات مورد استفاده و در عین حال توانایی آنها برای مقاومت در برابر این حملات دارد”.

البته این فرمانده ارشد ارتش آمریکا در این مصاحبه به جزییات بیشتر حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای ایران اشاره ای نکرده است.

قرار است این مصاحبه تلویزیونی روز یکشنبه، دهم ژانویه ۲۰۱۰ به طور کامل از شبکه خبری سی ان ان پخش شود.

آقای پتریوس بر اهمیت ادامه راه حل سیاسی برای حل بحران هسته ای ایران تاکید کرده و گفته است به اعتقاد او هنوز زمان برای رویکرد دیپلماتیک کشورهای جهان با ایران وجود دارد.

او در عین حال اعلام کرد که آمریکا ضرب الاجل خاصی را برای اجرایی کردن این برنامه احتمالی در نظر نگرفته است اما گفت به هرحال فرصت ایران نامحدود نیست.

آمریکا و کشورهای غربی نگران آن هستند که ایران از طریق برنامه هسته ای خود قصد دستیابی به سلاح اتمی داشته باشد.

در مقابل، ایران تاکید دارد که برنامه هسته ای این کشور اهداف صلح آمیزی را دنبال می کند و هدف از آن تامین انرژی مورد نیاز برای این کشور و استفاده در فناوری های پزشکی است.

ژنرال پترایوس در مورد دلیل وجود برنامه احتمالی حمله به تأسیسات ایران از سوی ارتش آمریکا گفت که این مسئولیت مرکز فرماندهی نیروهای آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی است که خود را برای مقابله با سناریوهای احتمالی مختلف در آینده آماده کند.

آقای پتریوس ترجیح داد در مورد شایعاتی که درباره احتمال بمباران تاسیسات هسته ای ایران توسط اسراییل مطرح می شود نظری ندهد، اما احتمال آن را هم رد نکرد.

مقامات ایران همواره می گویند که در برابر حملات نظامی احتمالی آسیب پذیر نیستند و برای دادن پاسخ شدید به چنین حملاتی آمادگی دارند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates