10.01.2010

دستگیری و آزادی کاردار سفارت سوئد در تهران

رادیوفرانسه: به گفتۀ دادستان تهران، عباس جعفری دولت آبادی، کاردار سفارت سوئد در تهران، پس از احراز هویت آزاد شده است. همچنین یک نمایندۀ مجلس تأیید کرد که این دیپلمات سوئدی به دلیل حضور در تظاهرات روز عاشورا بازداشت شده بود.

زهره الهيان عضو كميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به “اغتشاشات روز عاشورا” گفت: “اين اغتشاشات با هدايت برخي از كشورها و گروهك‌های تروريستي رقم خورد… شواهد و اطلاعات حاكي از آن است كه سفارتخانه‌های چند كشور خارجي در ايران در پشت صحنه اين قضايا نقش داشتند و حتي در حد كاردار و ديپلمات در صحنه حضور پيدا كردند”.
او سپس در مورد حضور كاردار سفارت سوئد در تظاهرات روز عاشورا گفت: “اين حضور در منافات با عرف بين‌المللي و به عنوان دخالت در امور داخلي جمهوری اسلامي ايران محسوب مي‌شود و كاردار سفارت سوئد در تهران به دليل حضور در اين اغتشاشات دستگير شد”.

زهره الهیان به دخالت غیرمستقیم برخی سفارتخانه های خارجی در تهران، از جمله انگلستان و عربستان در وقایع روز عاشورا اشاره کرد و گفت: “از قبل برخي حلقه‌های گروه‌های اغتشاشگر رفت و آمدهايي به اين سفارتخانه‌ها داشتند كه در اين راستا دخالت سفارت انگلستان كاملا ملموس و واضح بود”.

خانم الهیان سوابق استعماری انگلستان را یادآوری کرد و گفت “انگليس در پشت صحنه شيطنت‌های زيادی را عليه ملت ايران بخصوص در وقايع بعد از انتخابات صورت مي‌دهد”.
او افزود: “روندي كه انگليس دنبال كرده به هيچ وجه قابل اغماض از سوی ايران نيست و ما در مجلس شورای اسلامي و كميسيون امنيت ملي حركت‌های ناشايست و نابجای انگلستان را رصد كرده و تحت نظر داريم”.
او مؤسسۀ بی.بی.سی. را “بلندگوي تبليغاتي انگليس” دانست و گفت “بی.بی.سی. روند تهييج و تحريك ملت ايران را” دنبال می کند.

این عضو كميسيون امنيت ملي مجلس سپس به انتقاد ازسیاست های آمریکا پرداخت و گفت: “بعد از انتخابات به كرات شاهد بوديم كه اوباما در مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای خود از اغتشاشگران و معترضين حمايت به عمل آورده و خود را در كنار آنها قرار داد و بخصوص تقدير رئيس‌جمهور آمريكا از حركت‌های تروريستي و آشوب‌طلبانه در ايران نشان داد كه شعار تغيير اوباما كاملا پوچ و توخالي است”.

از نظر زهره الهيان “مذاكره در شرايطي كه آمريكا براي ايجاد ناامني در ايران برنامه‌ريزي دارد، چيزي شبيه به يك شوخي نابجا و كاملا مضحك است”.

از سوی دیگر، دادستان عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت آبادی، با اشاره به سخنان خانم الهیان گفت: “مقام کنسولی سفارت سوئد در تهران، در جریان حوادث روز عاشورا توسط مأموران دستگیر شده بود. نامبرده پس از احراز هویت آزاد شده است”.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates