15.01.2010

دادسرای تهران: یکی از بازداشت شدگان عاشورا به محاربه متهم شد

بی‌بی‌سی: یک تن از تظاهرکنندگان مخالف دولت به محاربه متهم شده است.

روز جمعه، 15 ژانویه (25 دی)، روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که پرونده های شانزده تن از بازداشت شدگان در جریان عزاداری مخالفان دولت در روز عاشورا به دادگاه انقلاب ارسال شده و یکی از این پرونده ها شامل اتهام محاربه است.

در اطلاعیه روابط عمومی دادسرای تهران آمده است که برای این شخص تقاضای مجازات به جرم محاربه شده و اتهام پانزده نفر دیگر شامل اجتماع و تبانی علیه امنیت و فعالیت های تبلیغی عله نظام است.

براساس این اطلاعیه، کیفرخواست علیه این متهمان در پی “تکمیل تحقیقات و مستند به گزارش ماموران و اقاریر تمامی شانزده متهم” صادر شده است.

این شانزده متهم در حال حاضر زندانی هستند و قرار است دادگاه انقلاب به زودی آنان را به اتهام شرکت در تظاهرات روز عاشورا محاکمه کند.

اطلاعیه روز جمعه دادسرای تهران در پی اطلاعیه دیگر همین نهاد در هفته گذشته انتشار می یابد که از تشکیل پرونده محاربه برای پنج نفر از “متهمان آشوب های روز عاشورا” خبر داده بود.

در آن اطلاعیه آمده بود که کیفرخواست علیه این افراد در دست تهیه است و به زودی به دادگاه انقلاب ارسال خواهد شد.

اطلاعیه جدید دادسرای تهران مشخص نمی کند که آیا ارسال یک پرونده محاربه به دادگاه انقلاب به معنی تغییر کیفرخواست علیه سایر کسانی است که قرار بود به این اتهام تحت پیگرد قرار گیرند و یا دلیل دیگری داشته است.

تظاهرات عاشورا
در روز عاشورای امسال، بین عزاداران مخالف دولت و نفرات نیروی انتظامی و افراد موسوم به لباس شخصی درگیری روی داد که براساس گزارش های خبری و تصویری انتشار یافته، با خشونت شدید از سوی ماموران امنیتی همراه بود.

در روز عاشورا تعداد نامعلومی از تظاهرکنندگان نیز توسط نیروهای دولتی بازداشت و زندانی شدند که شمار آنان تا چند صد نفر هم گزارش شده هرچند آمار دقیقی در این مورد انتشار نیافته است.

گزارش ها و تصاویر مربوط به عملکرد نیروهای امنیتی در روز عاشور با واکنش تند شماری از رهبران و فعالان سیاسی مخالف دولت در داخل و تعدادی از دولت ها و نهادهای بین المللی مواجه شد که برخورد ماموران با تظاهرکنندگان را تقبیح کردند و خواستار احترام دولت به حق آزادی اجتماع و برگزاری مراسم مذهبی شدند.

در پی این تظاهرات، که در جریان آن برخی از تظاهرکنندگان در برابر حملات نیروهای دولتی به مقاومت مبادرت کردند، شماری از مقامات و رسانه های حکومتی معترضان را به اهانت به مقدسات دینی متهم ساختند و از تصمیم به شدت عمل در تظاهرات بعدی سخن گفتند.

همچنین، در واکنش به تجمع مخالفان دولت که به طور پراکنده در نقاط مختلف شهرها، به خصوص تهران، برگزار شد، مقامات دولتی راهپیمایی گسترده ای را سازمان دادند و شرکت کنندگان و سخنرانان این راهپیمایی علیه معترضان شعار دادند و خواستار برخورد تند با مخالفان دولت شدند.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی هم با توصیف راهپیمایی طرفداری از دولت، معترضان را به شدت عمل تهدید کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates