16.01.2010

دسته گل‌های نورچشمی‌های صداوسیما در اروپا

آینده: خبرنگاری كه همواره سعی در بیان جهت گیری های شخصی خود در قالب خبر دارد، از شدت بیكاری به سراغ سنگ فرش های روبروی باشگاه های فوتبال در انگلیس می رود یا درمورد ناتوانی بزرگترین پایتخت غرب اروپا برای برف روبی گزارش های عجیب به تهران ارسال می كند

حكایت سفر خارجی رفتن در صداوسیما هم جذابیت خودش را دارد، به حدی كه اعضای اعزامی دفاتر خارجی باید یك ویژگی خاص برای این سفر بزرگ و ماموریت جذاب مالی داشته باشند!

به گزارش خبرنگار «آینده»، این خبرنگاران براساس عملكرد و روابطی تعیین كننده راهی این سفرها می‌شوند و همین دلیل موجب شده كه جز دو مورد، چهره چندان شاخصی در میان آن‌ها دیده نشود.

حضور خبرنگاران صداوسیما در كشورهای برشمرده به خصوص در سال‌های اخیر به منزله نماینده‌ای برای نشان دادن ناهماهنگی‌ها و مشكلات آن كشورها و بزرگ‌نمایی نقاط ضعف دولت‌های برشمرده می‌باشد.

در این میان همزمان بزرگ‌نمایی اقدامات نمادین و سیاسی مورد میل مدیران صداوسیما نیز از دیگر وظایف این خبرنگاران ارسالی و رپرتاژهای تولیدی آن‌ها می‌باشد.

اما نكته حایز اهمیت زمانی است كه خبرنگاران باید نقاط سیاه و تاریك زندگی در كشورهای مورد اشاره را جستجو كرده و پخش كنند.

بر این اساس باید به نورچشمی‌های اعزامی به دفاتر اروپایی صداوسیما با دید وسیع‌تری نگاه كرد، چهره‌هایی كه در تهیه گزارش‌های توصیه شده و ویژه داخلی نفر نخست بودند، ولی حالا با حضور در دفاتر خارجی افت كرده و به سوی موضوعات جنجالی سطح پایین گرایش پیدا كرده‌اند.

این عقب‌گرد در شرایطی است كه دیگر خبرنگاران حاضر كه اغلب از چهره‌های ساكن در مناطق مختلف جهان هستند، به شدت فعالند و با پیگیری خاص، موضوعات جذاب و به روز دفاتر خود را تهیه می‌كنند و این موضوع باعث رشد فضای خبر بین‌المللی صداوسیما شده است.

اما نورچشمی‌های خبر سیما به خاطر نداشتن تسلط به زبان خارجی و رانت ویژه خبررسانی‌های خاص در تهران، گرفتار روزمرگی و تلاش‌های جسته و گریخته برای فرار از بیكاری شده‌اند.

برای مثال می‌توان به گزارش‌های نه چندان سطح بالای كامران نجف‌زاده از دفتر مهم اروپایی در پاریس اشاره كرد كه گاهی در مورد تاریخچه ژیان است و گاهی در مورد خیابان شانزه لیزه!

از سوی دیگر اسماعیل فلاح نیز به لطف حضور 4 ساله در لندن، اندك اندك زبان انگلیسی خود را تكمیل كرده و به شدت در تلاش برای یافتن موضوعات خاصی است كه یا خبرنگاران ایرانی به آن رویدادها وارد نمی‌شوند یا اجازه ورود به آن‌ها داده نمی‌شود.

جالب است كه این خبرنگار واحد مركزی خبر كه همواره سعی در بیان جهت‌گیری‌های شخصی خود در قالب یك گزارش یا خبر دارد، از شدت بیكاری به سراغ سنگ فرش های روبروی باشگاه های فوتبال در انگلیس می رود یا در مورد ناتوانی بزرگترین پایتخت غرب اروپا برای برف روبی و اظهار نگرانی از زمین خوردن شهروندان لندنی بر اثر یخبندان وناتوانی دولت انگلیس گزارش‌های عجیب به تهران ارسال می‌كند.

البته ویژگی مثبت او آن است كه بر خلاف برخی خبرنگاران دیگر سیما، در صحنه وقایع روز لندن حاضر شده و به انعكاس گزارش از محل رخداد می‌پردازد.

البته دیگر خبرنگاران اتحادیه اروپای این سازمان در بروكسل و ژنو با حضور در رویدادهای مختلف و به لطف تسلط به زبان فرانسه خود، بارها نقش موثری در اطلاع رسانی های به وقت داشته است.

در همین حال باید به تلاش جالب خبرنگاران مقیم در كشورهای مختلف اشاره كرد تا دست كم تلاش آنها در حالی كه حقوق كمتری به نسبت نورچشمی‌ها دریافت می كنند، پنهان باقی نماند.

اما نكته مهم در شیوه فعالیت خبرنگاران صداوسیما در دفاتر خارجی است كه برای خبرنگاران خارجی در كشورمان منع شده است. جالب است كه خبرنگاران صداوسیما در هند، پاكستان، آمریكای جنوبی، ایالات متحده، اروپا و حتی به تازگی آفریقا با تهیه گزارش های مختلف از وضع ناهنجار زندگی، محدویت آزادی های فردی و نبود دموكراسی در حكومت ها مورد انتقاد قرار می گیرند و حتی گاهی پا را فراتر گذاشته و به سیاه نمایی زندگی در این كشورها می پردازند، ولی در كشور خودمان طاقت تهیه چنین گزارش هایی را توسط خبرنگارن خارجی نداریم.

آیا می‌توان به سند دقیق سیره اهل بیت آن‌چه برای خود نمی‌پسندیم برای دیگران هم نپسندیم! یا می‌بایست بر اساس فرهنگ غربی برای رسیدن به هدف خودمان از هیچ وسیله‌ای فروگذار نباشیم.

البته نشان دادن واقعی نقاط ضعف دیگر كشورها بد نیست، اما ای كاش گزارشگران نورچشمی صداوسیما بیش از این‌كه به فكر بزرگ‌نمایی و اغراق در بیان نكات خاص اندك و محدود كشورهای مورد اشاره هستند، توجهی به تعداد زیاد رسانه‌های مختلف جهان و آشنایی بیش از پیش مردم ایران با وضعیت دیگر كشورها می‌كردند تا حاضر نباشند هر تحلیل و سلیقه شخصی را به نام گزارش خبری به تهران ارسال كنند.

باید دید آیا اعزام نورچشمی‌های خبرنگار به دفاتر خارجی سرانجام شامل یك قانون خاص كه شایسته سالاری، تخصص و ابزارهای حرفه‌ای در آن موثر است، می شود یا همچنان باید به گزارش‌های بی‌سروته و روزمره خبرنگاران افسرده از دوری معرف‌های مشهورشان عادت كنیم!

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates