21.01.2010

جایگزین کردن اساتید “غیر متعهد” با بسیجیان

رادیوفرانسه: “دانشگاه محل برخورد با دنیا و واقعیت های آنست، اگر تحت فشار سیاسی و بیرونی باشد نمی تواند فکر کند و کار کند”. سعید پیوندی

طرح اسلامی کردن دانشگاه ها به سطح اساتید دانشگاه رسیده است.معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که وزارت علوم باید از اساتید “غیر متعهد” پاک شود و بجای آن از بسیجیان در عرصه های علمی و دانشگاهی استفاده گردد. وی اساتید علوم را متهم کرد که در کلاس های درس، “به مقدسات و ارزش های انقلاب اسلامی اهانت می کنند”. او گفت، “باید شرایط را به گونه ای فراهم کنیم تا آموزه های بسیج در همه سطوح اداره ها و سازمان های دولتی بیش از پیش عملیاتی شود”.

در عین حال این روزها خبرهائی مبتنی بر بازنشستگی، ممنوع التدریس شدن و یا حتی بازداشت بعضی از استادان منتشر شده است، که گمان بسیجی شدن حوزه دانشگاهی را تقویت می کند.

سعید پیوندی جامعه شناس، استاد دانشگاه در پاریس و پژوهشگر امور آموزشی ایران، در جواب به این نگرانی که آیا این سیاست ها به بسته شدن در دانشگاه ها منجر نمی شود، پاسخ می دهد که این بار مانند سال 1359 بستن دانشگاهها غیر ممکن است. زیرا نیروی انسانی عظیمی در سطح دانشجو و کادر علمی، در مقایسه با انقلاب اول فرهنگی، وجود دارد. بخصوص اینکه مفهوم درستی نیز از “اسلامی شدن” موجود نیست.

سعید پیوندی با بازگشت به تجربه انقلاب فرهنگی، به صدماتی که این موضوع بر حوزه دانشگاهی وارد می آورد اشاره می کند و می افزاید این بار حرکتی جدی در سه عنصر دانشگاه، یعنی دانشجو، استاد و برنامه های درسی صورت گرفته است تا گفتمان اسلامی حاکم شود.

سعید پیوندی تذکر می دهد که تا کنون برخوردهای پراکنده ای از طرف بعضی از مسئولین به اساتید صورت گرفته بود ، اما به نظر می رسد که این بار جدی به این حوزه وارد شده اند. وی در عین حال این سؤال را مطرح می کند که نیروهای نخبه بسیج که باید جایگزین این اساتید بشوند، کجا هستند و چرا برای جامعه ناشناخته اند؟

این پژوهشگر مسایل آموزشی، معتقد است فشار بر دانشگاه و اساتید ، ضربه ای جدی به سطح علمی دانشگاهها می زند. زیرا دانشگاه محل پرسشگری و نقد است. دانشگاه محل برخورد با دنیا و واقعیت های آنست و اگر تحت فشار سیاسی و بیرونی باشد نمی تواند فکر کند و کار کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates