23.01.2010

پشت پرده لغو حضور رضایی و ولایتی در برنامه “رو به فردا”: مناظره یا گفتگو؟

بازتاب: در پی تحقیقی که خبرنگار “تابناک” انجام داد مشخص شد که اصلا برای برنامه شب گذشته مناظره ای در کار نبوده و توافق صداوسیما با آن دو، گفتگو پیرامون “آداب مناظره” بوده است و قرار بر این بوده که عنوان گفتگو را هم “آداب مناظرات” بگذارند. البته اقای ولایتی (به نقل از اقای ضرغامی) گفته بود خوب است درباره مسائل خارجی و امنیت ملی هم بحث شود که محسن رضایی هم قبول کرده بود ولی ماجرا به همین جا ختم نمی شود…
دکتر علی اکبر ولایتی و دکتر محسن رضایی که هر دو با حکم رهبر انقلاب عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند از سال 1357 تاکنون از دوستان نزدیک یکدیگر بوده و هر دو در جبهه اصولگرایی حضور دارند، آقای دکتر ولایتی رئیس کمیسیون فرهنگی و آقای دکتر رضایی رئیس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند.

به گزارش خبرنگار “تابناک” این دو شخصیت نظام البته از نظر سلیقه و خط مشی سیاسی با هم تفاوت هایی دارند، مثلا در انتخابات ریاست جمهوری نهم آقای ولایتی گفته بود که اگر آقای هاشمی رفسنجاني نامزد انتخابات شود من نمی شوم ولی محسن رضایی گفته بود که نامزد شدن اشخاص هیچ تاثیری در تصمیم گیری من ندارد و عملا هم همینطور شد ولي در بحث نامزدی انتخابات ریاست جمهوری دهم به یکدیگر تعارف مي کردند. با این وجود تاریخ سی ساله اخیر نشان داده است که هر دو در یک جبهه سیاسی علامت گذاری شده اند.

به همین دلیل مناظره محسن رضایی با علی اکبر ولایتی سئوال برانگیز بود!

در پی تحقیقی که خبرنگار “تابناک” انجام داد مشخص شد که اصلا برای برنامه شب گذشته مناظره ای در کار نبوده و توافق صداوسیما با آن دو، گفتگو پیرامون “آداب مناظره” بوده است و قرار بر این بوده که عنوان گفتگو را هم “آداب مناظرات” بگذارند. البته اقای ولایتی (به نقل از اقای ضرغامی) گفته بود خوب است درباره مسائل خارجی و امنیت ملی هم بحث شود که محسن رضایی هم قبول کرده بود ولی ماجرا به همین جا ختم نمی شود.

وقتی که زیرنویس های صدا وسیما شروع شد که مناظره شب جمعه بین آقایان ولایتی و محسن رضایی است، محسن رضایی به مسئولان صدا وسیما اعلام نمود که اگر قرار به مناظره است طرف من یکی از سران معترضین باشد. مثلا آقای موسوی بیاید مناظره کنیم و اگر گفتگو هست من با آقای ولایتی موافقم ولی خبر صدا وسیما را اصلاح کنید. بعد که به محسن رضایی گفتند که آقای ولایتی توافق خود را لغو کرده و به برنامه نمی آید وی گفت با آقای (ح .ع) هم كه پيشنهاد دوم صداوسيما بوده موافقم و وقتی گفتند که ایشان بیمار هستند، محسن رضایی گفت چون قرار شما گفتگو بوده به تنهایی هم آماده هستم که به برنامه بیایم. برای مناظره هم مشروط به همان شرط که از اصلاح طلبان باشد و آن هم از سران آنها موافقم که صدا وسیما گفته بود هر دو وضعیت ممکن نیست!

با وجود اینکه قرار بر این بوده که درباره آداب مناظرات صحبت شود ولی در این برنامه دو انتقاد جدی به روش برنامه وجود داشت:

نخست: دو فرد دیگر به جای آقایان ولایتی و محسن رضایی آمده بود، آقای بروجردی که به افکار و خط مشی آقای دکتر ولایتی آشنا بود ولی نماینده محسن رضایی را دعوت نکرده بودند و آقای حسینیان آمده بود که تلویحا انتقادی هم به محسن رضایی داشت.

دوم: برنامه به سوی فردا باید تکلیف خودش را مشخص کند که گفتگوست و یا مناظره. مردم عادت کرده بودند که ماهیت این برنامه مناظره باشد. البته اینکه گفتگویی پیرامون مناظرات در یک و یا دو برنامه صورت بگیرد مانعی نداشت. ولی اگر افرادی را برای مناظره بیاورند ولی برنامه گفتگو باشد، اسم برنامه مناظره باشد ولی عملا گفتگو صورت بگیرد، درباره اشخاص و افرادی مسائلی مطرح کنند و از آنها به صراحت و یا به کنایه نام ببرند که حضور ندارند از نظر قواعد مناظره و اخلاق مناسب نیست.

با توجه به اینکه این برنامه ابتکار خوبی بوده که صدا وسیما شروع کرده، طراحان آن باید مشخص کنند که ماهیت و اهداف این برنامه چیست تا از تاثیر گذاری آن کاسته نشود و زحماتی که مجریان آن کشیده اند از بین نرود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates