26.01.2010

واكنش مجلس به بازنشستگی جدیداستادان

آینده: دانشگاه علامه طباطبایی همچنان خبرساز است. در ادامه حرف و حدیث هایی كه این روزها درباره موج جدید بازنشستگی استادان گروه اقتصاد این دانشگاه در جریان است، دیروز علی عباسپور رئیس كمیسیون آموزش مجلس هم وارد گود شد و گفت این دانشگاه باید درباره این كار به مجلس توضیح و گزارش دهد.

خبرها البته دیروز محدود به این اظهارنظر نبود، چراكه از این دانشگاه خبر رسید در اتفاق بی سابقه دیگری، مسوولان آموزشی به تعدادی از دانشجویانی كه بعد از مدت محرومیت انضباطی به دانشگاه بازگشته اند، گفته اند محرومیت آنها همچنان ادامه دارد و حتی پرونده آموزشی شان از سیستم اداری دانشگاه خارج شده است. یكی از این دانشجویان با تاكید بر محفوظ ماندن نامش، در این باره به «اعتماد» گفت؛ «من و چند نفر از دانشجویانی كه به حكم كمیته انضباطی برای مدت معین تعلیق از تحصیل شده بودیم، بعد از تمام شدن دوره محرومیت، وقتی به دانشگاه برگشتیم مسوولان آموزشی دانشگاه گفتند كه نه می توانیم برای ترم جدید ثبت نام كنیم و نه حق ورود به دانشگاه را داریم. وقتی به سایت دانشگاه هم مراجعه می كنیم، روی سایت می آید كه دانشجویی با این كد كاربری وجود ندارد.» حال باید منتظر ماند و دید آیا نهادهای نظارتی مجلس در این مورد هم از مسوولان دانشگاه علامه توضیح خواهند خواست، یا موضوع چنانچه خبرگزاری «ایلنا» گزارش داده، محدود به همان بازنشستگی استادان خواهد ماند؟

رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی دیروز در واكنش به موج جدید بازنشستگی استادان و به خصوص استادان دانشگاه علامه طباطبایی تهران گفت؛ «قانون در مورد بازنشستگی استادان باید اصلاح شود و ما نیز در مجلس پیگیر این مساله هستیم و دانشگاه علامه طباطبایی نیز ملزم به ارائه گزارش كتبی در این زمینه به مجلس شده است.» علی عباسپور با اشاره به اینكه شخصاً با بازنشستگی استادان موافق نیستم، گفت؛ «دكتر قریب و حسابی هم تا آخرین لحظات عمرشان در دانشگاه تدریس می كردند و دانشجویان از وجود آنها بهره مند می شدند، اما این قانونی كه در زمان آقای زاهدی تصویب شد كه استادان اگر به سن 70سالگی برسند باید بازنشسته شوند، اصلاً منطقی نیست و اگر استادی از نظر جسمی سالم باشد و استادی ارزنده باشد چه اشكالی دارد كه بعد از 70سالگی هم تدریس كند.» او با بیان اینكه «بازنشستگی استادان از دغدغه های مجلس است و در اولین روزهای معرفی دانشجو هم این دغدغه نمایندگان به دانشجو انتقال یافت»، توپ را توی زمین شخص وزیر علوم انداخت و گفت؛ «زمانی كه آقای دانشجو در مجلس برنامه های خود را ارائه داد، احساس كردیم با ما همفكر است و امیدواریم با همكاری وی بتوانیم قانونی را كه به موجب آن استادان بالای 70 سال سن بازنشسته شوند اصلاح كنیم.» عباسپور با تاكید بر اینكه كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پیگیر وضعیت 13 استاد بازنشسته این دانشگاه است، گفت؛ «در این زمینه با رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تهران صحبت هایی شده است و دانشگاه علامه هم ملزم به ارائه گزارش كتبی در مورد بازنشستگی استادان اقتصاد دانشگاه علامه شده است.»

او در پایان وعده داد بعد از ارائه گزارش مكتوب دانشگاه علامه، موضع گیری شفاف تری نسبت به این قضیه داشته باشد. هفته گذشته 12 نفر از سرشناس ترین استادان دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه با حكم رئیس دانشگاه بازنشسته شدند. صدرالدین شریعتی به عنوان مسوول مستقیم این كار اول اعلام كرد بازنشستگی ها طبیعی بوده، اما بعد این را هم گفت كه برخی از این استادان قصد اخلال در امتحانات دانشگاه را داشته اند و گروه آموزشی توسعه دانشكده اقتصاد را تبدیل به باشگاه سیاسی كرده اند. معاون وزیر علوم هم دو روز پیش از بازنشستگی ها دفاع كرد و گفت دانشگاه علامه مطابق آیین نامه كار خود را انجام داده و دستوری برای بازنشستگی سلیقه یی و سیاسی در وزارت علوم در كار نیست. آخرین موج بازنشستگی در دانشگاه علامه از هفته پیش تا به حال واكنش های زیادی را در میان جامعه دانشگاهی و سیاسی به دنبال داشته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates