27.01.2010

واكنش آلمان به اظهارات معاون وزارت اطلاعات

آینده: سخنگوى دولت آلمان با رد اظهارات معاون وزارت اطلاعات مبنى بر دست داشتن این كشور در ناآرامى هاى روز عاشورا ادعاى تهران مبنى بر دستگیرى دو دیپلمات آلمانى در این روز را تكذیب كرد.

آندریاس پشكه، سخنگوى دولت آلمان در كنفرانس خبرى خود گفت اطلاعاتى در باره بازداشت هاى روز ۲۷ دسامبر (روز عاشورا) ندارد ولى افزود كه نمى تواند دستگیرى دو دیپلمات آلمانى را تایید كند.

وى اظهار داشت: «هیچ دیپلمات آلمانى در روز ۲۷ دسامبر سال گذشته وپس از آن دستگیر نشده است.»

پشكه همچنین دخالت دیپلمات هاى آلمانى در اعتراض هاى مخالفان در ایران را رد كرد و گفت: «اگر این اتهام ها مطرح شده باشد ما قاطعانه آنها را رد مى كنیم.»

معاون وزیر اطلاعات جمهورى اسلامى ایران در نشستى كه از سوى خبرگزارى هاى داخلى ایران پوشش داده شده است، از دو نفر به عنوان «یوگى» و «اینگو» به عنوان دیپلمات هاى آلمانى نام برده است كه به گفته وى، «یكى از شبكه هایى كه افراد آن در جریان اغتشاشات روز عاشورا دستگیر شدند» را هدایت مى كردند.

این مقام امنیتى كه نامش فاش نشده است گفته كه نقش این دو دیپلمات «در حوادث عاشورا براى جمهورى اسلامى ایران مسجل شده» است.

وى افزوده است: «این شبكه كه به سرویس اطلاعاتى آلمان وابسته است از تعدادى از زنان و مردان جوان ایرانى تشكیل مى ‌شد كه از طریق یكى از گروه ‌هاى سبز فعالیت‌ هاى تبلیغاتى و ارتباط با سایت ‌ها و عوامل خارجى داشتند.»

معاون وزیر اطلاعات ایران با بیان اینكه «عكس‌ها و فیلم‌ هاى ارتباط دیپلمات‌ هاى آلمانى با جوانان مرتبط با آن‌ها موجود است» گفته است: «دو نفر از دیپلمات‌ هاى آلمانى كه در اغتشاشات روز عاشورا حضور داشتند و توسط پلیس دستگیر شدند نیز داراى همان علائم و نشانه ‌هاى سبزى بودند كه از طریق آنها در اختیار جوانان مرتبط با این سفارتخانه – كه دستگیر شدند و در روز عاشورا نیز در صحنه حضور داشتند- قرار گرفته بود.»

وى افزوده است: «بنا داریم اعتراضات دیپلماتیك خود را توسط وزارت خارجه به سفارت آلمان در تهران اعلام كنیم.»

گفتنی است پس از اظهارات یك نماینده مجلس، دادستان تهران گفته بود: تبعه آلمانی بازداشت شده در روز عاشورا كاردار اروپایی نیست بلكه یك گردشگر است.

عباس جعفری دولت‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا درباره بازداشت یك تبعه آلمانی اظهار كرد: این تبعه آلمانی بازداشت شده یك گردشگر است و كاردار اروپایی نیست.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates