30.01.2010

لحظه‌شماری اپوزیسیون برای حذف یارانه‌های انرژی

آینده: این اقدام موجب خواهد شد جریان اعتراضی معیشتی كه پایگاه اجتماعی آن در طبقات پایین‌تر از متوسط، به ویژه حاشیه‌نشینان شهرهای بزرگ است، شكل بگیرد. در طرح اپوزیسیون برای براندازی نظام، اضافه شدن جریان اعتراضی اقتصادی یا جنبش گرسنگان به معترضان سیاسی، یك نیاز جدی محسوب می‌شود

در حالی كه مقامات دولتی اعلام كرده‌اند از ابتدای سال آینده حذف یارانه‌های انرژی را برای پرداخت یارانه‌های نقدی آغاز می‌كنند، اپوزیسیون جمهوری اسلامی این اقدام را فرصتی طلایی برای ایجاد جریان موازی اعتراضی در كشور می‌داند.

به گزارش خبرنگار «آینده»، بنابر قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، دولت مجاز است در سال نخست تا 20 هزار میلیارد تومان از یارانه‌ها را حذف كند و بنابر اعلام مسئولان دولتی یارانه‌های حذف شده در سال اول شامل بنزین، گازوئیل، برق و گاز می‌شود.

در این شرایط كه سهم متوسط هر یك از این چهار حامل انرژی حدود 5 هزار میلیارد تومان است، حذف یارانه‌ها به معنای 3 تا 5 برابر شدن قیمت این فرآورده‌هاست كه با توجه به وجود 10 تا 20 میلیون واحد استفاده‌كننده از این حامل‌های انرژی در كشور، سهم متوسط هر خانوار از انرژی حذف شده، یك میلیون تومان در سال یا 84 هزار تومان در ماه است، در حالی كه متوسط دریافتی یك خانواده 4 نفره خوشه اول از یارانه‌ها، حداكثر 60 هزار تومان در ماه خواهد بود.

این اقدام موجب خواهد شد تا جریان اعتراضی معیشتی كه پایگاه اجتماعی آن در طبقات پایین‌تر از متوسط، به ویژه حاشیه‌نشینان شهرهای بزرگ است، شكل گیرد و در طرح اپوزیسیون برای براندازی نظام، اضافه شدن جریان اعتراضی اقتصادی یا جنبش گرسنگان به معترضان سیاسی، یك نیاز جدی محسوب می‌شود.

بر این اساس، اجرای سریع‌تر طرح حذف یارانه‌های سوخت، به شدت موردعلاقه اپوزیسیون بوده و به صورت مستقیم و غیرمستقیم به زمینه‌سازی اجرای این طرح می‌پردازند.

تهدیدات بی‌اساس به تحریم بنزین، مثبت ارزیابی كردن حذف یارانه‌ها در مباحث رسانه‌ای و ارائه اطلاعات نادرست به مسئولان درباره نتایج اجرای این طرح در دیگر كشورها، از جمله اقدامات اپوزیسیون برای فراهم آوردن مقدمات اجرای طرح مذكور است.

بروز ناامنی‌های اجتماعی، ‌نارضایتی طبقات محروم از نظام و اخلال در تأمین معیشت عمومی، از حلقه‌های مفقوده جریان تضعیف نظام در خارج از كشور است كه این حلقه‌ها با سیاستی كه تصادفاً طراحان اصلی آن از هواداران سرسخت اقتصاد سرمایه‌داری هستند، تأمین خواهد شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates