02.02.2010

اختلال در اینترنت ایران: فنی یا سیاسی

مردمک: روز دوشنبه بار دیگر ارتباط اینترنتی برخی کاربران در ایران مختل شد. سابقه اختلال اینترنتی به پیش از این و به خصوص در ماه های پس از انتخابات ریاست جمهوری خردادماه باز می گردد.

بروز اختلال در شبکه اینترنت و قطع و وصل مکرر در دسترسی به اینترنت در شهرهای تهران و مشهد در روز دوشنبه 12 بهمن با توضیحات متناقض خبرگزاری‌ها گزارش شد.

براساس گزارش خبرگزاری ایلنا، قطعی‌های اينترنت از ظهر روز دوشنبه 12 بهمن در تهران و مشهد شروع شده است، اما براساس اعلام شركت زيرساخت مشخص نيست كه اين قطعی‌ها تا چه وقت ادامه خواهد داشت.

ایلنا افزود: به گفته كارشناسان عمليات توسعه زيرساختی شبكه در چند روز انجام می‌شود و پيش‌بينی حاكم اين است كه تا چند روز آينده اينترنت تهران و مشهد و برخی از شهرها در اين مسير دچار اختلال می‌شود.

این در شرایطی است که خبرگزاری فارس اعلام کرد که اختلال در اینترنت از ساعت 22 دوشنبه شب ازبین خواهد رفت و موضوع پارگی احتمال فیبر نوری کشور را هم منتفی دانست.

براساس گزارش این خبرگزاری، اختلال در اینترنت احیانا به منظور ارتقا شبکه به وضعیت جدید است.

داوود زارعیان، مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران به خبرگزاری مهر گفت که اختلالات در شبکه ممکن است ناشی از قطع فیبر نوری در برخی مناطق باشد.

اختلالات در اینترنت در شرایطی گزارش شده است که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر، روز 6 بهمن در دیدار با مردم مازنداران،آمریکا را به تلاش برای استفاده از اینترنت به عنوان ابزاری برای مقابله با جمهوری اسلامی متهم کرد.

اختلال در اینترنت

اختلال در اینترنت، مسدود شدن سایت‌های اطلاع‌رسانی و ارتباطاتی پس از انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد بارها گزارش شده است.

درپی مسدودشدن سایت های اینترنتی داخل کشور، کاربران برای دسترسی به اطلاعات و اخبار تظاهرات اعتراض‌آمیز نسبت به نتیجه انتخابات، به استفاده از فیلترشکن روی آوردند.

این در شرایطی است که دادستانی کل کشور اعلام کرده که انتشار فيلترشكن‌ها و آموزش روش‌های عبور از سامانه‌های فيلترينگ یک جرم رایانه‌ای است.

در آستانه تظاهرات روز 16 آذر (روز دانشجو)، تظاهرات ضددولتی ۱۳ آبان و روز قدس (27 شهریور) شبکه اینترنت مختل شد و دسترسی به بسیاری از سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی مسدود شده بود.

مسدودکردن وب سایت رسمی میرحسین موسوی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ 20 خرداد، یعنی 48 ساعت قبل از برگزاری انتخابات از دیگر مواردی بود که سایت قلم آن را «به جریان سازمان‌یافته وابسته به دولت نهم مربوط دانست که هدف آن سانسور فضای مجازی بود.»

گفتنی است اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، ماه گذشته اعلام کرد که با افرادی که «اقدام به فرستادن اس‌ام‌اس و ایمیل‌های فراخوان برای اغتشاش» می‌کنند، برخورد خواهد شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates