04.02.2010

“امام به رسانه‌ها تاکید داشت که از گفتن حقایق ابایی نداشته باشند”

خُسن آقا: البته تا زمانی که دستور شکستن قلم‌ها را صادر کرد(یعنی تقریبا یکی دو هفته بعد تر!)
کلمه: یکی از استراتژی‌های امام در بعد فرهنگی و اطلاع‌رسانی، پاسخگویی شفاف و مستقیم به افکار عمومی بود، امام همواره تلاش می‌کردند که هیچ امری را از مردم مخفی نکنند. امام همیشه به دست‌اندرکاران امور رسانه‌ای تاکید می‌کردند که نباید دروغ بگویند و در گفتن حقایق هم نباید ابایی داشته باشند.

کلمه:هاشمی که خود زمانی ریاست سازمان صدا و سیما را بر عهده داشت می‌گوید از استراتژی‌های امام در بعد اطلاع‌رسانی، پاسخگویی شفاف به افکار عمومی بود او در این مصاحبه از افراط‌گرایی‌های انقلابی‌تر از امام به شدت گلایه می‌کند.رئیس اسبق صداو سیما می‌گوید که حضرت امام به رسانه‌ها تاکید داشت که از گفتن حقایق ابایی نداشته باشند و امام همواره تلاش می‌کردند که هیچ امری را از مردم مخفی نکنند.

محمد هاشمی در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به سئوالی در خصوص نقش رسانه‌ها در شکل‌گیری انقلاب اسلامی، گفت: رسانه‌ها در سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی به مفهوم عام امروزی وجود نداشت و در آن روزگار رسانه فقط رادیو،‌تلویزیون،روزنامه و یک خبرگزاری بود.

رسانه در دوران انقلاب باعث فراگیر شدن مبارزه در سراسر کشور شدند

وی با بیان اینکه همین رسانه‌های محدود به خاطر سخت‌گیری‌های رژیم پهلوی در سانسور واقعیت‌ها نه تنها در خدمت مبارزه نبوده‌اند، بلکه به نوعی باعث تضعیف بودند، اظهار داشت: در خارج از کشور هم رسانه‌ها خیلی کم به اخبار مبارزاتی می‌پرداختند اما وقتی عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد، همه چیز عوض می‌شود. روزنامه اطلاعات می‌خواست خوش‌خدمتی کند که مقاله توهین‌آمیز درباره امام از «رشیدی نامی» را چاپ و منتشر کرد که همان باعث شعله‌ور شدن مبارزه شد.

رئیس دفتر سیاسی حزب کارگزاران سازندگی خاطر نشان کرد: در سال ۵۷ و در ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب رسانه‌ها مخصوصا روزنامه‌ها با انتشار اخبار درگیری‌ها باعث فراگیر شدن مبارزه در سراسر کشور شدند. اما تکثیر سخنرانی‌های امام در به روز بودن مردم برای مبارزه موثر بود.

وی ادامه داد: مبارزه به خاطر ماهیت اسلامی خود اگرچه رسانه‌ای در اختیار نداشت اما شبکه‌ای از اطلاع‌رسانی قوی در مساجد، تکایا، وفایات و اعیاد داشت که بسیار موثر بود و اعلامیه‌های امام دست به دست می‌گشت و این کار، خلاء رسانه‌ها را جبران کرده بود. معتمدین مردم در بازار، مساجد و اماکن عمومی هم اطلاعات مبارزه را به مردم می‌دادند. از طرف دیگر بعضی از دست‌اندرکاران مبارزه هم با انتشار نشریاتی مانند «مکتب تشیع» در نهادینه کردن آگاهی‌های مردم موثر بودند.

رشد قارچ گونه رسانه‌ها در دهه اول انقلاب

هاشمی که خود روزگاری به حکم امام رئیس صدا و سیما بود در پاسخ به سئوالی در خصوص وضعیت رسانه‌ها در دهه اول انقلاب گفت: با پیروزی انقلاب، شاهد رشد قارچ‌گونه گروه‌ها و احزاب مختلف با هویت‌های متفاوت در کشور بودیم که هر کدام آنها برای خود نشریه‌ای داشتند و دهه اول انقلاب به ویژه دو ـ سه سال اول جامعه پر از نشریه بود که به تبع آن حرف‌های درست و دروغ هم در آن خیلی زیاد بود.

رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: هر گروهی در صدد یارگیری از میان جوانان بود و سعی می‌کرد تبلیغ کند مثلا بنی‌صدر برای خود روزنامه‌ای مستقل به نام «انقلاب اسلامی» داشت و در آن فضا نیروهای انقلاب که در حزب جمهوری اسلامی جمع شده بود، از سال ۵۸ روزنامه جمهوری اسلامی را منتشر کردند.

وی با بیان اینکه در دهه اول انقلاب رسانه‌ها زیاد بودند و هر کس سعی می‌کرد مانیفیست جریان خود را با حرف‌های عامه‌پسند و جوان‌پسند بیان کند، اظهار داشت: گروهک‌های چپ از جمله فدائیان خلق و منافقین نیز اقدام به انتشار نشریه و روزنامه کرده بودند که به طور وسیع در خیابان‌ها به ویژه در جلوی دانشگاه تهران بین مردم توزیع می‌شد ولی با توجه به ماهیت اسلامی انقلاب، رفته‌رفته از نفوذ کلام این‌گونه نشریات کاسته و نشریات اسلامی که زبان گویای اهداف انقلاب و رهبری نظام بودند، جای خود را در بین مردم باز کردند.

امام همواره تلاش می‌کردند که هیچ امری را از مردم مخفی نکنند

هاشمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به نحوه برخورد امام با رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از استراتژی‌های امام در بعد فرهنگی و اطلاع‌رسانی، پاسخگویی شفاف و مستقیم به افکار عمومی بود، امام همواره تلاش می‌کردند که هیچ امری را از مردم مخفی نکنند. امام همیشه به دست‌اندرکاران امور رسانه‌ای تاکید می‌کردند که نباید دروغ بگویند و در گفتن حقایق هم نباید ابایی داشته باشند. هر چند به ضرر آنها باشد.

وی تاکید کرد: منافع ملی و مصالح اسلامی همیشه از درجه بالای اهمیت برخوردار بود به همین دلیل در شرایط پس از انقلاب راه برای ایجاد و توسعه رسانه‌ها کاملا باز بود هر چند به دلیل مشکلات آن زمان ممکن بود این روند کمی کند پیش برود.

رئیس دفتر سیاسی حزب کارگزاران سازندگی در تحلیل خود از وضعیت رسانه‌ها بعد از دوران تثبیت انقلاب گفت: به تدریج که انقلاب دوران‌های بحرانی آشوب گروهک‌ها و اختلافات داخلی و شیطنت‌های خارجی را پشت سر می‌گذاشت و بر اوضاع غلبه می‌کرد و زمینه رشد و نمو رسانه‌ها به عنوان زبان‌های گویای واقعیت‌های انقلاب اسلامی نیز آماده‌تر و مناسب‌تر می‌شد به ویژه آنکه به دلیل وابستگی اکثر رسانه‌های غربی به مجامع استکبار و صهیونیستی که سعی داشتند و دارند واقعیات و حقایق انقلاب اسلامی را وارونه جلوه دهند اشتیاق و نیاز افکار عمومی برای رشد رسانه‌های داخلی و شنیدن حقایق از منابع داخلی بیشتر می‌شد، که همین امر موجبات رشد روزافزون رسانه‌های مکتوب از جمله روزنامه‌ها، مجلات، هفته‌نامه‌ها و ماهنامه‌ها را فراهم کرد که این رشد هم‌چنان ادامه دارد.

به دلیل رویکرد انحصارگرایانه رسانه ملی شاهد گرایش افکار عمومی به رسانه‌های خارجی هستیم

وی تاکید کرد: باید به این واقعیت اذعان داشت که پس از سپری شدن سه دهه از عمر مبارک انقلاب اسلامی دلیل برخی محدودیت‌های ایجاد شده برای رسانه‌های منتقد دولت و یکسویه‌نگری و فاصله گرفتن رسانه ملی از اهداف و آرمان‌های مقدس اطلاع‌رسانی انحصارگرایانه و سانسور بسیاری از وقایع درسال‌های اخیر شاهد گرایش روزافزون افکار عمومی به رسانه‌های خارجی و بیگانه هستیم که آنها نیز در پی تحقق اهداف استکباری خویش در خلط اخبار دورغ و راست برای تغییر نگرش‌ها و افکار جمعی جامعه هستند.

هاشمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا انقلاب در گسترش اخلاقیات در جامعه موفق بوده است ؟، گفت: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام و امت و حضور پرشور مردم مسلمان و حمایت‌های آنان و رژیم دو هزار و ۵۰۰ ساله سلطنتی غلبه کرد و از همان ابتدا به دلیل ماهیت فرهنگی که داشت توانست بر قلوب مردم حاکم شده و تمامی مصادر امور و نهادهای حکومتی را از طریق انتخابات آزاد با رای مردم تثبیت نماید.

امام پناهگاه و مرجعی اساسی و بنیادی برای مردم بود

وی وحدت و اتحاد همه قشرهای جامعه در اوایل پیروزی انقلاب را به عنوان مصداق کاملی از حاکم شدن اخلاقیات در جامعه دانست و گفت: در اوایل پیروزی انقلاب همه خود را متعلق به نظام اسلامی و انقلاب را از خود می‌دانستند. هر کس هر کاری بر عهده‌اش گذاشته می‌شد و یا از دستش برمی‌آمد با دل و جان انجام می‌داد. امام (ره) رهبری بی‌بدیل برای مردم و پناهگاه و مرجعی اساسی و بنیادی برای مردم بود. با یک اشاره این پیر فرزانه اکثریت آحاد جامعه به ندای او لبیک می‌گفتند و سر بر فرمان رهبر خود داشتند که بعد از رحلت حضرت امام نیز جانشین خلف ایشان همین شرایط را دارند.

افراط‌گرایی‌های انقلابی‌تر از امام زمینه‌های تفرقه و تشتت در جامعه را ایجاد کرد

هاشمی خاطر نشان کرد: برخی افراط‌گرایی‌ها و تندروی‌های افراد متصعب و انقلابی‌تر از امام و عملکردهای غلط موجب شد که وحدت و انسجام اوایل انقلاب و سال‌های دفاع مقدس و پس از آن به تدریج کم‌رنگ‌تر شده و زمینه‌های تفرقه و تشتت در جامعه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه طیف افراطی و تندرو در جامعه در حال رشد و نمو است، تاکید کرد: این طیف افراطی با عملکرد بد خود عامدانه یا سهوا در حال تخریب دستاوردهای نظام انقلاب اسلامی و ارزش‌های مقدس و والایی هستند که امام و امت در پی تحقق آنان بودند.

رئیس دفتر سیاسی حزب کارگزاران سازندگی در پایان با اشاره به برخی آفت‌های اخلاقی که در عصر حاضر وجود دارد، گفت: تخریب شخصیت‌های اصیل انقلاب، عدم تحمل مخالف، انگ و تهمت زدن، غیبت، افتراء، شایعه‌پراکنی، دروغ‌پردازی، ایجاد محدودیت‌های افراطی و خارج از قانون برای نشریات و نهایتا انحصار رسانه ملی در اختیار یک گروه خاص و عدم پخش و شنیدن صدای مخالف از آفت‌های اخلاقی است که امروز جامعه به آن دچار شده و متاسفانه همچنان در حال رشد و افزایش است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates