10.02.2010

اعتراض ایتالیا به حمله به سفارت این کشور در تهران

بی‌بی‌سی: فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا در سنای این کشور گفت شبه نظامیان وابسته به دولت ایران تلاش کرده اند به سفارت این کشور در تهران حمله کنند.

آقای فراتینی گفت که بسیجی هایی که لباس شخصی داشتند، به طرف سفارت سنگ پرتاب کرده و شعار “مرگ بر ایتالیا” و “مرگ بر برلوسکونی” سر داده اند.

رسانه های ایران نیز از برگزاری تجمعات اعتراضی در برابر سفارتخانه های ایتالیا و فرانسه خبر داده اند.

آقای فراتینی گفته است که تماس هایی در سطح اتحادیه اروپا برقرار است تا “نگرانی شدید خود را از چنین اتفاقاتی نشان دهند.”

وزیر خارجه ایتالیا گفته است کشورش شرکت در مراسم پیروزی انقلاب در روز پنجشنبه این هفته را لغو کرده است.

خبرگزاری نیمه دولتی فارس که به سپاه پاسداران نزدیک است از تجمع دانشجویان در برابر این سفارتخانه ها خبر داده که خواهان کاهش روابط با کشورهای غربی شده اند.

آقای فراتینی در نشست سنای ایتالیا گفته است صد معترض ” خشمگین” به طرف سفارت این کشور در تهران سنگ و تخم مرغ پرتاب کرده اند و پلیس مانع ورود این افراد به سفارتخانه شده است.

وزیر خارجه ایتالیا گفته است “خسارات چشمگیری” متوجه سفارت نشده است.

خبرنگاران می گویند احتمال دارد اعتراض ها در برابر سفارت ایتالیا در تهران به حمایت سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا از اسرائیل و حمایت او از وضع تحریم های بیشتر علیه ایران که در سفر اخیر او به بیت المقدس مطرح شد، مربوط باشد.

شرکت نفتی ایتالیایی “انی” از جمله شرکت های اروپایی به شمار می رود که همکاری های گسترده ای با ایران در صنعت این کشور داشته و اخیرا اعلام کرد که از ایران خارج می شود.

ایتالیا بزرگ ترین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا به شمار می رود.

کشورهای غربی، فشارها بر ایران بر سر مناقشه اتمی را افزایش داده اند. این در حالی است که ایران اعلام کرده که روند غنی سازی اورانیوم با غلظت بیست درصد را آغاز کرده است.

از زمان انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران و پیروزی مناقشه آمیز محمود احمدی نژاد، فضای سیاسی این کشور دچار تنش است و صدها روزنامه نگار، سیاستمدار و فعال این کشور بازداشت و روانه زندان شده اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates