27.04.2007

تحلیل صفایی‌فراهانی از «انقلاب بوروکراتیک» هزینه هنگفت رفتار دولت بر دوش مردم

آفتاب ـ مهدی نیاکی: قائم مقام سابق وزارت اقتصاد و دارایی با انتقاد از ابلاغ نهایی دستورالعمل الحاق سازمان مدیریت استان‌ها به استانداری‌ها تاکید کرد «کابینه نهم با این سیاست‌ها ظاهراً نشان می‌دهد که در حال خدمت به مردم است اما در واقع هزینه‌های بسیار هنگفتی بر دوش مردم می‌گذارد».

این انتقاد پس از آن مطرح می‌‌شود که به رغم انتقادات گسترده جناح‌های سیاسی و کارشناسان از تسلط استانداری‌ها بر سازمان‌های مدیریت استان‌ها (چیزی که توسط حامیان دولت نهم یک انقلاب بوروکراتیک خوانده شد) محمود احمدی‌نژاد سرانجام این ابلاغیه را صادر کرد.

در همین رابطه، محسن صفایی فراهانی در گفتگو با خبرنگار سیاسی آفتاب با اشاره به اینکه مشکلاتی که در زمان طرح «انقلاب بوروکراتیک» مطرح بود طبیعتا در زمان ابلاغ آن هم مطرح است افزود: «سازمان مدیریت یک سازمان پایه است و تنها کسانی توانایی کار در آن را دارند که در مباحث مربوط حرفه‌ای باشند. اگر این سازمان را از دست حرفه‌ای‌ها بیرون آورده و به دست افراد کم توان بدهیم به نتایج مطلوبی نمی‌رسیم».

وی افزود: «سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یک نهاد بی‌طرف بود و فارغ از تمایلات بخشی و گروهی و سیاسی و جغرافیایی، اطلاعات پایه را بی‌طرفانه ارایه می‌داد و بر این اساس تصمیم‌گیری می‌شد و نفوذ مقاماتی چون استاندار و… در این امر بی‌تأثیر یا کم تأثیر بود. الان دیگر این چنین نیست. اکنون طوری خواهد شد که هر کس بر اساس توانایی‌های خود می‌‌خواهد سهم بگیرد و یک عقل منفصل از دولت با پشتوانه کار کارشناسی دیگر وجود ندارد.»

ابلاغ انقلاب بوروکراتیک دولت نهم! [کلیک کنید]

قائم مقام سابق وزارت اقتصاد و دارایی ادامه داد: «طبیعتا از این پس هر کس در توجیه نمایندگان مجلس و مقامات سیاسی و دولتی توانایی بیشتری داشته باشد سهم بیشتری از بودجه و امکانات کشور خواهد گرفت. در حالی که سازمان مدیریت در یک زمان همه اطلاعات را داشت و براساس شرایط جمعیتی، قومی، ‌امکانات زیربنایی و … تصمیم‌گیری می‌شد. تازه در آن زمان هم کشور ما دچار رشد نامتوازن بود. حالا که دیگر همین حداقل‌ها را هم دیگر نداریم.»

صفایی فراهانی با بیان اینکه اگر مسئولی برای استانی درخواست امکانات می‌کرد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اطلاعات پایه در صورت وجود آن امکانات از تخصیص بودجه و امکانات موازی جلوگیری می‌نمود گفت:‌ «الان هر کس لابی پرقدرت‌تری داشته باشد امتیاز بیشتری خواهد داشت. کشور ما به عنوان یک کشور در حال توسعه اساسا دارای توان کارشناسی محدودی است. در طول برنامه سوم و چهارم هر چه تلاش شد که کشور دارای بودجه عملیاتی شود سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی موفق نشد حالا که دیگر اصلا امکان ندارد. این نشان می‌دهد که دولت از حداقل‌های نظام برنامه‌ریزی هم حمایت نمی‌کند».

این کارشناس ادامه داد:‌ «البته نظام‌های برنامه‌ریزی این چنینی دیگر در دنیا منسوخ شده، ‌ما جزء معدود کشورهایی بودیم که این سیستم در آن‌ها هنوز متداول است. اما به دلیل بضاعت محدودمان مجبور بودیم و چاره‌ای جز این نداشتم. اما اکنون دیگر همان بضاعت محدود هم از بین رفته است».

صفایی فراهانی با انتقاد از این نوع تصمیم‌گیری‌ها که به گفته او موجب شد اهداف برنامه چهارم تحقق نیابد گفت: «قرار بود ما 5/2 درصد در نظام بهره‌وری و تولید ناخالص ملی «گن» کنیم و یا وابستگی هزینه‌های جاری به درآمد نفت را کاهش دهیم. اما نتوانستیم. الان روز به روز وضع نقدینگی بدتر می‌شود. نتیجه این اقدامات مشخص است یعنی با یک نظام مدیریت نشده هزینه‌های روی دوش مردم را هر روز سنگین‌تر می‌کنیم.»

این کارشناس مسایل سیاسی و اقتصادی در پایان گفت:‌ «این تصمیمات بی‌برنامه نتایج اقتصادی و سیاسی وحشتناکی را به جا گذاشته و می‌گذارد که معلوم نیست چه کسی باید پاسخگو باشد. مردم خوشحالند از اینکه بنزین گران نشده اما نمی‌دانند که این کار چه هزینه‌هایی دارد. در واقع از کم اطلاعی مردم سوءاستفاده می‌شود و در ظاهر به مردم خدمت می‌کنیم و در باطن به آنها ضربه می‌زنیم.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates