10.02.2010

اسکله شناور هرمز هنگام افتتاح شکست

دویچه وله: اسکله شناور هرمز، هنگام برگزاری مراسم گشایش آن شکست و گروهی از مقامات دولتی در آب غوطه‌ور شدند. پیش از این، قطار شیراز اصفهان پس از افتتاح از خط خارج شده و تونل توحید نیز، در آستانه گشایش ریزش کرده بود.

به گزارش ایلنا، روز چهارشنبه (۲۱ بهمن) اسکله شناور هرمز، هنگامی که مقامات دولتی و محلی برای شرکت در مراسم گشایش بر روی آن ایستاده بودند، ‌شکست. این حادثه سبب شد که گروهی از حاضران در آب غوطه ور شوند. مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری هرمزگان در میان این افراد بود.

شکستن اسکله مهم نیست!

در حالی که ۳۲ میلیارد تومان (حدود ۳۲ میلیون دلار) صرف ساخت این اسکله شده و عملیات اجرائی آن بیش از ۲ سال طول کشیده است، روابط عمومی شیلات هرمزگان اعلام کرد که شکستن آن اهمیتی ندارد.

مسئولان استان تصمیم داشتند این اسکله را یک روز قبل از سالگرد انقلاب افتتاح کنند تا وسیله‌ای برای تبلیغ درباره خدمات عمرانی دولت احمدی‌نژاد شود.

ریزش تونل توحید

دولت احمدی‌نژاد به خاطر افتتاح پروژه‌های نامطمئن یا ناتمام، بارها مورد انتقاد قرار گرفته است. منتقدان می‌گویند که دولت از گشایش این پروژه‌ها تنها قصد تبلیغات دارد و به تبعات این سیاست غلط توجه نمی‌کند.

تونل توحید چندماه قبل از افتتاح ریزش کرد، اما به رغم انتشار عکس‌های متعدد آن را تکذیب کردند. تونل توحید چندماه قبل از افتتاح ریزش کرد، اما به رغم انتشار عکس‌های متعدد آن را تکذیب کردندآذرماه امسال، رمپ شمالی کنار گذر تونل توحید در تهران ریزش کرد. در آن زمان، رسانه‌های داخلی، علت ریزش تونل را، شتاب‌زدگی و بی‌دقتی در ساخت آن دانستند. اما مسعود نصر آزادانی مدیرعامل سازمان مهندسی شهر تهران، این خبر را تکذیب کرد. وی به خبرنگاران گفت که ریزش، ربطی به ساختمان تونل نداشته و دلیل آن نشست قنات و سست شدن خاک بوده است.

آزادانی از خبرنگاران خواست که این‌گونه خبرها را پیش از تایید منابع موثق منتشر نکنند.

مدیرعامل روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی تهران، از این هم فراتر رفت و اصولا موضوع ریزش را در تماس با ایرنا تکذیب کرد. وی به صراحت گفت: «هیچ حادثه‌ای اتفاق نیافتاده و دلیل بستن محدوده خیابان دامپزشکی تا خیابان هاشمی، اجرای عملیات عمرانی بوده است». اما در همان زمان عکس‌های متعددی از ریزش زمین در مسیر ساخت تونل توحید انتشار یافت که وقوع این حادثه را تایید می‌کرد.

تونل توحید یک هفته پیش به وسیله قالی‌باف شهردار تهران گشایش یافت. اما روز ۲۱ بهمن پایگاه اینترنتی جنبش سبز به نقل از شبکه ایران گزارش داد که گروهی از کارگرانی که در ساختمان این تونل مشارکت داشته‌اند، در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه خود، در برابر ورودی‌های آن خوابیده‌اند. این اعتراض سبب شد که خودروها نزدیک به نیم ساعت در تونل محبوس شوند.

افتتاح نمایشی راه‌آهن شیراز- اصفهان

روز ۱۳ خرداد امسال، معاون احمدی‌نژاد، خط آهن ۵۰۶ کیلومتری اصفهان- شیراز را افتتاح کرد. برپایه گزارش ایلنا، در روز افتتاح، قطاری با سرعت ۳۰ کیلومتر تنها فاصله شیراز تا آباده را طی کرد. قطار دیگری نیز که قرار بود مسافران را از شیراز به اصفهان برساند، در ۱۵ کیلومتری شیراز آن‌ها را پیاده کرد تا با اتوبوس به اصفهان بروند!

این مسیر، بلافاصله تعطیل شد تا عملیات پلاست‌ریزی و تراورس‌ها تکمیل و ارتباطات ایستگاه‌ها برقرار شود. مسئولان اعلام کردند که با وضعیت فعلی عبور قطار از این مسیر می‌تواند حادثه‌آفرین باشد. یک‌ماه و نیم بعد، ایلنا گزارش داد که هنوز از افتتاح جدی خط شیراز- اصفهان خبری نیست.

مسیر انحرافی برای راه‌آهن بم- زاهدان

گشایش تبلیغاتی پروژه‌های نیمه‌تمام یا نامطمئن، به این موارد محدود نبوده است. خردادماه امسال احمد خرم وزیر پیشین راه و ترابری در مصاحبه‌ای با نشریه آفتاب گفت که برای گشایش نمایشی خط آهن بم- زاهدان، مجبور شده‌اند یک مسیر انحرافی موقت در کنار تونلی ایجاد کنند که ریزش کرده است. به گفته خرم، هنگام افتتاح حتی پوشش کف تونل تمام نشده بود.

روز ۵ خرداد، در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری خبرآنلاین گزارش داد که دولت به سرعت مشغول افتتاح پروژه‌هایی شده که هنوز دست‌کم یک‌سال به تکمیل آن‌ها مانده است. در این گزارش به افتتاح نمایشی بزرگراه تهران- پردیس اشاره شده بود که هنوز یک باند و چهار تونل آن تکمیل نشده بود.

جواد طالعی

تحریریه: بهمن مهرداد

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates