14.02.2010

گستردگی سنت «ازدواج موقت» در دومین شهر مذهبی ايران

عصرجوان: خودش را سميه معرفي مي كند. چادرگل دار مشكي‌اش را كيپ گرفته. مي‌گويد يك نگاه حلال است و بعد برای چند لحظه چادر را كنار مي زند.
زنی است با صورت گرد، بینی کوچک، چشماني مشكي، چانه اي كه گود افتاده، لب هايي قرمز اما چروك و صورتي پر از چين. مي‌گويد: «۲۷ سال دارد.» اما به نظر مي‌رسد ۳۵ سالي داشته باشد. او يك زن بيوه است که دوست دارد صیغه شود.
صيغه نوعي ازدواج در اسلام است كه در آن زن و مرد براي مدت و زماني خاص و با مهريه مشخص كه خود تعيين مي‌كنند به عقد هم در مي‌آيند يا در اصطلاح بر هم محرم مي‌شوند .
سميه با گرفتن پول به عنوان مهريه صيغه مردان مي‌شود. «۱۰ هزار تومان براي يك روز، ۵۰ هزار تومان براي يك هفته و يك سكه براي يك ماه .»

اينجا قم است و سميه در زير يكي از رواق‌هاي حرم حضرت معصومه نشسته است.
چندي پيش مصطفي پورمحمدي وزيركشور ايران در همايش حجاب در قم اعلام كرده بود كه بايد صيغه دركشور با جديت گسترش يابد. او گفته بود بايد فكري به حال شهوت پسران ۱۵ ساله كرد و راه حلش اين بود كه روحانيان و مسئولان حوزه، كاري بكنند.
آدرسي كه وزير كشور براي حل مشكل صيغه مي دهد، اشتباه نيست؛ در قم بيشتر افراد، از عكاس هاي دور حرم گرفته كه عكس شما را با گل دسته مي گيرند تا مغازه دار و حتي عابران پياده همگي براي صيغه يك نظر مشترك دارند : «برويد پيش شيخ ها.»
شيخ ها همان روحانيان و طلبه هايي هستندكه عبا و عمامه مي پوشند.
حميد كه در نزديكي حرم و در قلب شهر مغازه دارد مي‌گويد: «روزي ۲۰، ۳۰ نفري آدرس صيغه مي‌گيرند.از پسرهاي جوان ۱۶، ۱۷ ساله گرفته تا مردهاي۴۰، ۵۰ ساله»
او مي‌گويد: «ما هم آدرس شيخ ها را مي‌دهيم. هرچي باشد آن ها در امور شرعي وارد هستند و زن‌هايي را مي‌شناسند كه دوست دارند صيغه شوند .»
قم به خاطر جاي گرفتن حوزه هاي علميه و مدرسه هاي ديني مختلف مثل فيضيه و حضور مراجع تقليد، مهم ترين شهر مذهبي ايران است و بيشترين تعداد روحانيون و طلبه ها در آن زندگي مي‌كنند. با راه رفتن در خيابان هاي شهر مي توان حضور ملموس آن ها را حس كرد.

روحانيانی با آلبوم عكس زنان

محمود يك طلبه جوان است كه ۸ سالي است در حوزه علميه درس مي خواند و درحجره زندگي مي كند. او مي گويد: «بعضي ازشب ها هست كه بچه ها در مورد صيغه با هم حرف مي‌زنند و شوخي مي‌كنند.»
او مي‌گويد: «طلبه ها شماره تلفن روحانياني را دارند كه زن هاي صيغه‌اي را مي‌شناسند و آلبوم‌هايي را دارند كه عكس اين زن ها در آن‌هاست. اين روحانيان با گرفتن روزي ۱۰، ۱۵ هزار تومان افراد را صيغه مي‌كنند و صيغه نامه مي‌دهند.»
محمود ادامه مي‌دهد: «تا حالا كسي را صيغه نكرده ام اما دوستي دارم كه سالي دو، سه نفر را صيغه مي‌‌كند تا هم نياز جنسيش برطرف شود، هم صوابي برده باشد و هم كمك خرجي به يك زن بي‌پناه كرده باشد.»
البته روحانيان و طلبه هايي هم هستند كه وقتي به آن ها براي صيغه مراجعه مي‌كنيد مي‌گويند: «اين ها واقعيت ندارد. بعضي از آن ها هم اظهار بي اطلاعي مي‌كنند.و می گویند اگر ديديد به ما هم آدرس بدهيد.»
به جز روحانيان، راه هاي ديگري هم در قم وجود دارد تا بتوان به زن هايي‌كه دوست دارند با گرفتن پول زن موقت افراد بشوند رسيد.
حرم و اطراف آن يكي از مهمترين مكان ها براي يافتن اين زنهاست. البته به قول يكي از نگهبانان حرم بايد «اين كاره باشي» تا آن ها را در بين زائران تشخيص دهي .
اين نگهبان مي‌گويد: «معمولا ساعت هاي پنج تا هفت بعدازظهر مي‌آيند و زير رواق ها و گوشه حياط مي‌نشينند. شب هاي پنجشنبه هم تعداد آن ها زياد مي‌شود.»
در نزديكي ورودي۲۱ حرم، زني روي زمين نشسته و مردي دو زانو رو به روي اوست. زن تسبيح مي‌اندازد و با مرد صحبت مي‌كند مرد از بين دفتر كوچكي كه دردست دارد عكس سه در چهار و رنگي پسري را به او نشان مي‌دهد.
چند لحظه بعد مرد پشت عكس شماره اي مي‌نويسد و آن را هم به زن مي دهد و از كنار او بلند مي‌شود. دانه هاي تسبيح همچنان در دست زن پايين و بالا مي‌شوند.
اكبر مردي كه دركنار زن نشسته بود، مي‌گويد: «به دنبال زني براي صيغه مي‌گردم. يك سالي است كه زنم را طلاق داده ام پسر ۱۲ ساله دارم و امكان ازدواج هم ندارم.»
او مي‌گويد: «خانم گفت خودش مريض است و نمي تواند كاري براي من بكند اما زن هايي را مي‌شناسد كه دوست داند صيغه بشوند. عكس و شماره من را گرفت تا به آن‌ها بدهد.»
خانمي كه اكبر با او حرف زد به نظرمي‌رسد حدود ۵۰ سال داشته باشد. رنگ صورتش زرد است و چشم‌هايي خمار دارد و بخش از دندان هايش ريخته است.
به جز حرم يكي ديگر از محل هاي تجمع زناني كه دوست دارند صيغه شوند، قبرستان شيخان است. قبرستاني كه در بين قمي ها به صيغه مشهور است.
شيخان، قبرستاني مشهور براي صيغه

شيخان قم

شيخان قبرستاني كوچك شايد به اندازه يك زمين بسكتبال است كه دور تا دور آن عكس شهدا جاي گرفته و در وسط آن بسياري ازروحانيان سرشناس دفن شده اند.
كه يكي از آن ها متعلق به ميرزاده قمي در اين قبرستان سه آرامگاه هم وجود دارد از روحانيون مشهور است.
«دور آرامگاه میرزا قمی جمع می شوند . اگر روز های وسط هفته یا پنچ شنبه بروید حضور آنها را خوب حس می کنید زن هاي چهل، پنجاه ساله به بالايي كه ؛ دوست دارند صيغه بشوند.» اين ها را علي مي‌گويد كه عباي قهوه اي و عمامه اي سفيد به سردارد.
او مي‌گويد: «اين زن ها را بيشتر مردها و روحانياني كه سن و سالي از آن ها گذشته است و يا همسرانشان به سفر رفته اند صيغه مي‌كنند.»
اما به جز حرم و شيخان براي پيدا كردن زن صيغه اي در قم راه ديگري هم وجود دارد. در شهر موسسه هايي هستند كه مي‌توانند به شما براي ازدواج موقت و دائم كمك كنند.
موسسه هايي مثل بنياد ازدواج فاطمه زهرا در چهار راه سجاديه. روي ورودي اين موسسه نوشته شده: «بنياد ازدواج و خدمات فرهنگي فاطمه زهرا. ارائه مشاوره. خانواده وازدواج. انجام تحقيقات علمي و تبليغاتي همسريابي. ازدواج افراد مجرد. آموزش و كتابخانه . مراجعه براي عموم برادران و خواهران.»
در قم جز اين موسسه ها كه مي‌توانند مراجعان را براي پيدا كردن همسري موقت كمك كنند، موسسه ها و دفترهايي هم هستند كه مي‌توانند به سوالات شرعي در زمينه هاي مختلف از جمله صيغه هم پاسخ دهند.
چند تا از اين دفترها درحرم حضرت معصومه جاي گرفته است؛ از جمله دفتري كه در زير يكي از رواق ها است و در ورودي آن نوشته شده دفترپاسخ به سوالات شرعي
روحاني اي كه در يكي از اين دفترها نشسته و با تلفن براي مردم استخاره مي گيرد، مي گويد: «صيغه، جوان ها را از گناه دورمي كند و صواب دارد. جوان ها بايد به جاي اينكه دوست دختر كه حرام است پيدا كنند صيغه كنند تا به گناه نيفتند. نماز را هيچوقت ترك نكنند و در مجالس مذهبي شركت كنند. با دوستانشان درمورد مسائل جنسي حرف نزنند تا بتوانند نيازهاي جنسي خود را كنترل كنند.»
البته اين روحاني كه ريش هاي بلند ولي تنكي دارد يك راهنمايي هم مي كند: «بهتر است جوان ها بروند پيش مادرخود گريه كنند تا براي آن ها زن بگيرند، چون به خيلي از زن هايي كه صيغه مي شوند نمي شود توجه كرد اينها پيش مردهاي مختلفي مي‌خوابند مريضي دارند. اين ها اييدز (ايدز را اييدز تلفظ مي كند) دارند.
البته به جز اين دفترها، در شهر قم كتاب هاي بسياري هم مثل كتاب «احكام ازدواج موقت و دائم» چاپ شده است كه در آن ها مراجع به سوالات شرعي افراد از جمله سوالاتي در مورد صيغه جواب داده اند. سوالاتي مثل :«آيا ازدواج موقت با دختران اروپايي بدون اجازه پدر آن ها جايز است؟» «آيا فواحش را مي توان صيغه كرد؟»
شهري مثل شهرهاي ديگر
” قم هم مثل شهر های دیگر شده، فقط همه چیز زیر چادر است ”
يك بسيجي، از اهالي منطقه صفائيه قم
هيچ آماري از ميزان صيغه در شهر قم وجود ندارد اما آمارهايي كه برخي از مركزهاي ازدواج از ميزان صيغه در قم ارائه مي‌دهند و همچنين شمار مراكزي كه افراد براي ازدواج موقت به آن ها مراجعه مي‌كنند، نشان از گستردگي صيغه در شهر دارد.
مسئول يكي مسافرخانه ها در نزديكي حرم مي‌گويد: «فقط روزي دو، سه مورد و ماهي چهل، پنجاه مورد به مسافرخانه من مراجعه مي‌كنند و ما هم طبق قانون به آن هايي كه صيغه نامه دارند پذيرش مي‌دهيم.»
او مي‌گويد: «البته برخي از اين افراد مشكلاتي را هم درست مي‌كنند. بعضي وقت ها با هم دعوا مي‌كنند و صداي دعواي آن ها بالا مي‌رود و بعضي وقت ها هم سر و صداهاي عجيب در مي‌آورند.»
اما در قم بسياري از افراد از جمله جوان هاي عادي ترجيح مي‌دهند به جاي صيغه، روابط آزاد يا به گفته خود «بازار آزاد» را تجربه كنند.
سياوش كه موهاي خود را مدل «ديويد بكام» زده و لباسي قرمز به تن كرده مي‌گويد: «سه تا دوست دختر دارم كه با يكي از آن ها هم رابطه جنسي دارم. چرا بايد بروم يك زن مطلقه يا بيوه را صيغه كنم. مگر مي توانم با يك زن ۳۰ ساله پارك يا سينما بروم.»
او مي گويد: «قم هم مثل همه جا نقاطي دارد كه خيلي از دخترها و زن هايي كه دوست دارند خود فروشي كنند آن جا جمع مي شوند و ديگر نيازي به صيغه نيست.» يكي از مشهورترين اين نقاط درقم، زير پلي درنزديكي ميدان جانبازان در خيابان صفاييه و خيابان ساحلي است.
پسري بسيجي كه اهل همين منطقه است مي‌گويد: «نمي دانم چرا با اين زن ها برخوردها كم شده و قبلا بسيج همه اين ها را مي‌گرفت اما چند وقتی است برخوردي نمي شود.»
او مي گويد: «قبلا روزي چند نفر از آن ها را مي‌گرفتيم. اينجا شهر مذهبي است و نبايد اين وضعيت را داشته باشد. باور كنيد خيلي از اين ها اهل قم نيستند. فقط قم، بازاري براي كار آن ها شده است.»
او مي‌گويد: «قم هم مثل شهرهاي ديگر شده، فقط همه چيز زير چادر است .

منبع : مجله زيگ زاگ

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates