28.04.2007

بازداشت گروهی به اتهام قاچاق اسلحه از ايران به عراق

بی‌بی‌سی: به گفته نظاميان آمريکايی، اين نوع سلاحها ظرف سه سال گذشته باعث مرگ دست کم 170 نظامی آمريکايی شده است
فرماندهی ارتش آمريکا از بازداشت چند نفر در شهرک شيعه نشين صدر بغداد خبر داده که مظنون به قاچاق سلاح ضد تانک از ايران به عراق و اعزام افرادی برای آموزش نظامی به ايرانند.
شهرک صدر پايگاه فعاليت مقتدی صدر، روحانی تندرو شيعه و پيروانش به شمار می رود که به سپاه مهدی شهرت دارند.

يک روز پيش از آنکه بازداشت اين افراد در شهرک صدر صورت بگيرد، يکی از فرماندهان نظامی آمريکا در عراق ايران را متهم کرده بود که به سپاه مهدی کمک تسليحاتی می کنند و سپاه مهدی با کمک عوامل سپاه پاسداران ايران دست به آدم ربايی و حمله به نيروهای آمريکايی در عراق می زند.

اين اتهامات همواره تکذيب ايران را در پی داشته است.

آن گونه که فرماندهی ارتش آمريکا در عراق اعلام کرده، گروهی که در شهرک صدر بغداد به بازداشت نظاميان آمريکايی درآمده، در عمليات آدمربايی و بمبگذاری در عراق شرکت داشته و سلاحهايی که از آنان به دست آمده از نوع مشهور به ای اف پی است که قابليت شکافتن زره تانک را دارد و ساخت ايران است.

به گفته نظاميان آمريکايی، حملاتی که با اين نوع سلاحها به تانکها و خودروهای زره پوش آمريکايی در عراق صورت گرفته ظرف سه سال گذشته به مرگ دست کم 170 نظامی آمريکايی انجاميده است.

ارتش آمريکا در حال حاضر پنج شهروند ايرانی را بيش از سه ماه است در بازداشت خود دارد و آنان را متهم کرده که در کمک تسليحاتی و آموزشی به گروههای مسلح عراقی فعال بوده اند.

اين افراد طی حمله نظاميان آمريکايی به دفتر نمايندگی ايران در شهر اربيل در شمال عراق بازداشت شدند و دولت ايران با رد ادعاهای آمريکا در مورد آنان می گويد آنان ديپلمات بوده اند و بازداشت آنها آدم ربايی و خلاف اصول ديپلماتيک به شمار می رود.

اين در حالی است که ارتش آمريکا اين پنج نفر را افسران نيروی قدس سپاه پاسداران معرفی می کند.

برخی فرماندهان و مقامات آمريکا حتی از کمک ايران به برخی گروههای عرب سنی مذهب عراقی نيز سخن گفته اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates