19.02.2010

بیلهای مکانیکی در 100 متری تپه باستانی “مش مرداسی” / تخریب دو طاق خشتی

مهر: بیلهای مکانیکی برای طرح توسعه آبیاری تحت فشار در حال حفر گودالی به عمق یک متر به صد متری تپه باستانی “مش مرداسی” در شهرستان لالی خوزستان رسیده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس نقشه های این طرح که متعلق به سازمان جهاد کشاورزی است، مسیر کانال آبیاری از حریم این تپه باستانی که برخی آن را متعلق به پیش از دوره اسلامی می دانند عبور خواهد کرد.

این تپه باستانی در فاصله 300 متری از یک منطقه مسکونی در شهر لالی با عنوان ” نقش جهان ” واقع شده و در سال 1382 با شماره 9962 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شرایط پیش آمده برای این تپه تاریخی تصریح کرد: بر روی این تپه باستانی که در حدود 15 متر ارتفاع دارد چندین خانه تاریخی مربوط به دوره قاجاریه وجود دارد که به قلعه مش مرداسی معروف است.

مجتبی گهستونی افزود: با نگاهی به پایین ترین لایه های این تپه تاریخی و پراکندگی سفالهای لعابدار و دارای طراحی زیگزاگی به وضوح قدمت تاریخی آن را می توان تشخیص داد.

این فعال عرصه میراث فرهنگی با اشاره به کانالهای حفر شده که در حال نزدیکی به تپه مش مرداسی هستند گفت: بیلهای مکانیکی پیمانکار طرح در هنگام حفاری به دو طاق خشتی برخورد کردند که موجب تخریب این دو طاق شدند به طوری که خشتها و سفالهای فراوانی نیز در خاک کانالهای حفر شده دیده می شود.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی استان خوزستان بعد از اطلاع از موضوع پیگیری مسئله را عهده دار شده است.

با توجه به شرایط ذکر شده به نظر می رسد اگر دستگاههای زیربط هر چه سریعتر برای عدم تخریب این منطقه وارد عمل نشوند ظرف روزهای آینده تپه تاریخی مش مرداسی با خانه های تاریخی آن توسط بیلهای مکانیکی فتح شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates