20.02.2010

نگرانی بین المللی از تولید کلاهک اتمی توسط تهران

رادیوفرانسه: آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی نگرانی خود را از فعالیت های محتمل ایران برای تولید کلاهک اتمی اعلام کرد.

در واکنش به این گزارش دولت آمریکا نسبت به “نتایج” فعالیت های اتمی ایران به این کشور هشدار داد.

گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در عباراتی صریح و غیرمعمول برای اولین به تلاش فعالانۀ تهران برای دست یابی به سلاح اتمی اشاره می کند. گزارش آژانس همچنین تصریح می کند که دولت تهران توانسته حجم اندکی از اورانیوم خود را تا سطح ٢٠٪ غنی سازد.

کاخ سفید واشنگتن اعلام کرد که گزارش آژانس نشان می دهد که دولت تهران به تعهدات بین المللی اش پایبند نیست.

یک سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا با استناد به گزارش آژانس گفته است که “گرایش عدم همکاری دولت ایران با این نهاد بین المللی رو به گسترش است” و اینکه بایسته است از این عدم همکاری درس های لازم گرفته شود.

دولت روسیه که تاکنون میل چندانی به تشدید مجازات های بین المللی علیه تهران نداشته از موضع دولت آمریکا در وضع مجازات های تازه علیه جمهوری اسلامی پشتیبانی کرده است.

ظاهراً آژانس بین المللی انرژی اتمی در نظر دارد بخش هایی از گزارش های محرمانه خود را منتشر کند که بر اساس آنها ایران آزمایش های مربوط به انفجار سلاح اتمی را با موفقیت انجام داده است.

با این حال، نمایندۀ ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، علی اصغر سلطانیه، ادعا کرده است که گزارش اخیر آژانس بر ماهیت غیرنظامی فعالیت های اتمی کشورش صحه می گذارد، هر چند این گزارش به روشنی نسبت به فعالیت های مخفیانۀ ایرانی در زمینۀ تولید کلاهک اتمی ابراز نگرانی کرده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی سال هاست که بر اساس گزارش های سرویس های اطلاعاتی غرب دربارۀ آزمایش های متعدد ایران برای تولید کلاهک های اتمی موشک های دوربرد و نیز انفجار این موشک های در ارتفاع تحقیق می کند.
گزارش جدید آژانس تصریح می کند که ذخیرۀ اورانیوم ایران که با غلظت پائین غنی شده از ٣٠٠ کیلوگرم به بیش از ٢ هزار کیلوگرم افزایش یافته که می توان در صورت غنی ساختن شان تا سطح ٩٠٪ یک یا دو بمب اتمی به وسیلۀ آنها ساخت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates