22.02.2010

اجلاس دو روزه: ریاست هاشمی، موضوع داغ اجلاس خبرگان

مردمک: هفتمين اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری از فردا سه‌شنبه برای دو روز در محل سابق مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

اکبر هاشمی‌رفسنجانی که ریاست مجلس خبرگان را برعهده دارد، در روز نخست سخنرانی خواهد کرد و محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران و منوچهر متكی، وزير خارجه در مورد مسائل داخلی و خارجی سخنرانی خواهند كرد.

در روز ششم اسفند و در پایان این اجلاس دو روزه، اعضای مجلس خبرگان با رهبر جمهوری اسلامی دیدار می‌کنند.

در آستانه اجلاس خبرگان برخی اعضای این مجلس که از دولت حمایت می‌کنند، اعلام کردند که برای اجلاس پیش‌رو، برنامه‌های خاصی تدارک دیده و قصد اتمام حجت با هاشمی‌رفسنجانی را دارند.

هاشمی رفسنجانی در ماه‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری، آشکارا از تقلب در انتخابات و وضعیت کشور انتقاد کرد که نشان‌دهنده اختلاف نظر وی با رهبری است.

هر چند انتظار نمی‌رود که هاشمی‌رفسنجانی در سخنان گشایش اجلاس خبرگان جانب مصلحت‌اندیشی را رها کند و به انتقاد مستقیم از آیت‌الله خامنه ای بپردازد، اما حضور وی با وجود مخالفت‌های سهمگین ماه‌های گذشته و اتهام‌های تند علیه خانوده‌اش، نشانه قدرت و نفوذی است که در بخشی از ساختار سیاسی جمهوری اسلامی دارد.

پیش‌بینی می‌شود موضوع ریاست هاشمی بر مجلس خبرگان، یکی از حاشیه‌های اجلاس هفتم باشد و در روزهای آینده ابعاد تازه‌ای پیدا کند.

ششمین اجلاس خبرگان که مهر امسال و چهار ماه پس از انتخابات جنجال‌برانگیز ریاست‌جمهوری برگزار شد نیز حاشیه‌ساز شد و از حوادث پس از انتخابات تاثیر پذیرفت.

حضور نیافتن محمد یزدی، عضو هيئت رییسه مجلس خبرگان در این اجلاس، گمانه‌زنی‌هایی را درباره مخالفت وی با اکبر هاشمی‌رفسنجانی برانگیخت که در سخنرانی نمازجمعه از معترضان حمایت کرد و خواستار آزادی زندانیان و دلجویی از آسیب‌دیدگان شد.

هرچند احمد خاتمی، عضو هیئت رییسه خبرگان اعلام کرد که غیبت یزدی به‌دلیل بیماری وی بوده است اما این سخنان ناظران سیاسی را قانع نکرد و درپی آن غیبت هاشمی در زمان قرائت بیانیه اختتامیه اجلاس ششم، بر این گمانه‌زنی‌هایی افزود.

گفته می‌شود دلیل غیبت هاشمی، مخالفت با برخی از بندهای این بیانیه بوده که توسط دبیرخانه خبرگان که ریاست آن را محمد یزدی برعهده دارد، تنظیم شده است.

با این‌حال گزارشی از نتایج این اجلاس که وظیفه بررسی عملکرد رهبری و مسائل کشور را دارد همانند اجلاس‌های قبلی منتشر نشد و تنها حاشیه جنجال‌برانگیز آن علاوه بر موضوع تنش‌های هاشمی و یزدی، به «طرح برون‌رفت از وضعیت فعلی» مربوط بود که هاشمی در سخنرانی گشایش اجلاس ششم به آن اشاره کرد و گفت که برخی افراد دلسوز و خیرخواه نظام این طرح را تهیه کرده‌اند.

بخشی از این طرح همان مواردی بود که هاشمی از تریبون نمازجمعه به آنها اشاره کرده بود و با انتقاد شدید حامیان دولت مواجه شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates