24.02.2010

فرمانده ارشد طالبان ‘بازداشت شده است’

بی‌بی‌سی: رسانه های آمریکایی از دستگیری ملا عبدالکبیر، از فرماندهان ارشد گروه طالبان در پاکستان، خبر داده اند.

براساس گزارشها، ملا کبیر، که گفته می شود عضو شورای رهبری طالبان موسوم به “شورای کویته” است، در شهر نوشیرا، در شمال غرب پاکستان دستگیر شده اما این گزارش هنوز مورد تایید منابع رسمی قرار نگرفته است.

منابع پلیس پاکستان و سخنگوی ارتش این کشور به بی بی سی گفته اند که از بازداشت ملا کبیر اطلاعی ندارند.

با این حال، به نوشته رسانه های آمریکایی، مقامات اطلاعاتی پاکستان که خواستار افشا نشدن نام خود بوده اند، گفته اند که ملا کبیر هفته گذشته بازداشت شد.

طالبان خبر بازداشت این عضو ارشد گروه خود را تکذیب کرده اند.

براساس یک خبر دیگر، وزارت داخله افغانستان اعلام کرده که رئیس اطلاعات و فرهنگ قندهار، در اثر تیراندازی مردان مسلح کشته شده است.

مسئولیت این حمله را کسی برعهده نگرفته و مقامات از آغاز تحقیقات در این مورد خبر داده اند.
بازداشت فرماندهان

ملا کبیر در زمان حاکمیت گروه طالبان بر افغانستان منصب والی ننگرهار در شرق افغانستان را برعهده داشت.

اگر خبر دستگیری ملا کبیر تائید شود، این تازه ترین مورد ازبازداشت فرماندهان ارشد گروه طالبان ظرف هفته های اخیر خواهد بود.

همچنین گزارش شده است که ملا عبدالسلام و ملا میر محمد، از دیگر فرماندهان گروه طالبان که مسئولیت عملیات این گروه در شمال افغانستان را برعهده دارند، حدود دو هفته پیش در پاکستان بازداشت شدند.

خبر بازداشت این افراد نیز تا حالا از سوی ارتش پاکستان تائید نشده است.

روز دوشنبه، شبکه های تلویزیونی آمریکا خبر بازداشت ملا کبیر را پخش کردند و روزنامه های نیویورک تایمز و واشنگتن پست نیز از بازداشت این فرمانده طالبان خبر دادند.

ناظران امور باور دارند که تائید چنین گزارشهایی کار دشواری است چون مقامات اطلاعاتی پاکستان این گزارشها را بدون افشای نام خود در اختیار رسانه ها قرار داده اند و در نتیجه، امکان پیگیری مستقل این اطلاعات وجود ندارد.

در عین حال، هفته گذشته خبر بازداشت یک فرمانده ارشد گروه طالبان به نام ملا عبدالغنی برادر- نیز از طریق رسانه ها منتشر شد که سپس مورد تایید مقامات آمریکایی و پاکستانی قرار گرفت.

گفته می شود ملا برادر از افراد بسیار نزدیک به ملا محمد عمر، رهبر گروه طالبان بوده و مسئولیت تامین منابع مالی طالبان و پیشبرد عملیات این گروه را در افغانستان بر عهده داشته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates