29.04.2007

جنجال فوکوس؛ اولمرت: نگفتم به ایران حمله می کنیمميترا فرهمند (اسراييل)

رادیوفردا: سخنانی که يک نشريه آلمانی به نخست وزير اسراييل درمورد امکان حمله نظامی به تاسيسات هسته ای جمهوری اسلامی نسبت داده بود، ازسوی نخست وزيراسراييل و نيز ازجانب خبرنگاراعزامی اين نشريه آلمانی تکذيب شده است.

سفيراسبق اسراييل درايران نيزکه درملاقات اين خبرنگارسرشناس با نخست وزيراسراييل شرکت داشته، ميگويد، آقای اولمرت چنين سخنانی درمورد حمله اسراييل برزبان نيآورد.

نشريه آلمانی فوکوس، روز شنبه در پايگاه اينترنتی خود به نقل از اهود اولمرت، سخنانی را مبنی بر احتمال حمله نظامی اسراييل به تاسيسات اتمی ايران منتشر کرده بود.

اين گزارش بلافاصله در اسراييل مورد توجه رسانه ها قرار گرفت و جنجالی بزرگ را در پی داشت.

نشريه فوکوس گزارش داده بود که نخست وزير اسراييل در ملاقات با خبرنگار اعزامی آن نشريه، گفته است، می توان با شليک هزاران موشک کروز به مدت ۱۰ روز، ضربه ای ويرانگر به تاسيسات هسته ای جمهوری اسلامی وارد کرد.
نشريه فوکوس گزارش داده بود که نخست وزير اسراييل در ملاقات با خبرنگار اعزامی آن نشريه، گفته است، می توان با شليک هزاران موشک کروز به مدت ۱۰ روز، ضربه ای ويرانگر به تاسيسات هسته ای جمهوری اسلامی وارد کرد.

انتشار اين خبر که در خبرگزاری های جهان نيز بازتاب يافت، بلافاصله واکنش دولتمردان جمهوری اسلامی را درپی آورد و از جمله علاءالدين بروجری، رييس کميسيون امور خارجی و دفاعی مجلس شورای اسلامی گفت تصور اولمرت باطل است، و افزود: «اسراييل يا هر کشور ديگری که به چنين حمله ای دست بزند، خود بهتر می داند با چه عواقبی روبرو خواهد شد.»

پيش از او محمد باقر ذوالقدر، معاون امنيتی وزير کشور ايران نيز گفته بود که هر روز می توان هزاران موشک به سوی اهداف آمريکايی و اسراييل شليک کرد.

دفتر نخست وزير اسراييل ضمن تاکيد بر «نارضايتی» از عملکرد نشريه فوکوس و با تکذيب اظهاراتی که به آقای اولمرت نسبت داده شده، انتشار چنين سخنانی را به عنوان مصاحبه او با خبرنگار اين نشريه، «يک افتضاح» توصيف کرد.

دفتر نخست وزير اسراييل ضمن تاکيد بر «نارضايتی» از عملکرد نشريه فوکوس و با تکذيب اظهاراتی که به آقای اولمرت نسبت داده شده، انتشار چنين سخنانی را به عنوان مصاحبه او با خبرنگار اين نشريه، «يک افتضاح» توصيف کرد. اما مسئولان نشريه فوکوس، در ابتدا حاضر به پذيرش تکذيب های آقای اولمرت نبودند، تا اينکه خبرنگار اعزامی آن نشريه به اسراييل، خود اين گزارش را تکذيب کرد والبته بيشتر بر ابهام موضوع افزود.

اين خبرنگار در تماس تلفنی با دفتر نخست وزيری اسراييل و نيز در رشته مصاحبه هايی با روزنامه های اسراييل گفت، مطالبی که وی به فوکوس برای انتشار داده بود، با آنچه که اين نشريه برای چاپ انتخاب کرده، تفاوت دارد.

خبرنگار فوکوس به روزنامه اسراييلی هاآرتص گفت که وی نيز با ديدن گزارش منتشره در پايگاه اينترنتی فوکوس، از مسؤولان روزنامه خواسته است، آن را حذف کنند.

خبرنگار فوکوس گفت اولمرت حتی نسبت به عواقب يک حمله احتمالی به ايران هشدار داد و بر اهميت راهکارهای سياسی، به ويژه تحريم ها عليه ايران تاکيد کرد و از مذاکرات ديپلماتيک با جمهوری اسلامی ايران حمايت کرد.

آقای اوری لوبرانی که در سال های دهه ۷۰ ميلادی سفير اسراييل در ايران بود، به روزنامه يديعوت آخرونوت گفت، خبرنگار اعزامی نشريه فوکوس را وی به ملاقات با آقای اولمرت برده و اين ديدار جنبه مصاحبه نداشت و اين خبرنگاز نه سخنانی را ضبط و نه مطلبی را يادداشت کرد.

آقای لوبرانی گفته است، اين خبرنگار، بسيار سرشناس و صادق است و شگفت انگيزاست که نشريه فوکوس سخنانی را که حتی اين خبرنگار پرآوازه تکذيب می کند، به نخست وزير اسراييل نسبت می دهد.

رسانه های اسراييل نوشته اند که اين خبرنگار در تماس با دفتر نخست وزيری اسراييل از جنجالی که نشريه فوکوس به گفته او «بيهوده» ايجاد کرد، پوزش خواسته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates