27.02.2010

بازنگری ۸۰ عنوان کتاب دانشگاهی حوزه علوم انسانی در ایران

خُسن آقا: جای سروش در این پروژه خالی است!
بی‌بی‌سی: احمد احمدی، رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتاب های علوم انسانی دانشگاه ها در ایران از تجدید نظر محتوایی هشتاد کتاب خبر داد.

آقای احمدی در گفت و گویی که روز جمعه ۷ اسفند (۲۶ فوریه) از سوی خبرگزاری مهر منتشر شد ضمن اعلام این خبر گفت که تغییرات کتاب ها از نظر محتوا، ویرایش، چاپ و حروفچینی بوده و در برخی موارد کل مطلب باید یکبار دیگر ویرایش شود.

او به نام کتاب هایی که مورد تجدید نظر قرار گرفته اشاره ای نکرد اما گفت: “کتاب ها باید بررسی شود تا ابتذال و سخنانی برخلاف فرهنگ کشور ما در آنها وجود نداشته باشد.”

آقای خامنه ای پیشتر گفته بود که آموزش بسیاری از رشته های علوم انسانی در دانشگاه ها باعث بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی می شود.

در پی اظهارات آقای خامنه ای، محمود احمدی نژاد،رئیس جمهوری ایران مصوبه ای را برای اجرا به بخش های آموزشی دولتی و خصوصی ابلاغ کرد که به موجب آن شورایی تخصصی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تحول و ارتقای علوم انسانی تشکیل شود.

“پاکسازی محیط های علمی و فرهنگی از افکار مادی” و “نفی مظاهر غربزدگی” از جمله هدف های این شوراست.

احمد احمدی، مشکل بررسی کتاب های دانشگاهی حوزه علوم انسانی را کمبود نیرو برای ویرایش مجدد کتاب ها دانست.

او در این باره گفت که دولت فقط اجازه استخدام اساتید دانشگاه و اعضای هیات علمی را داده و استخدام نیرویی برای ویرایش کتاب ها ممنوع است.

انتقاد از تدریس علوم انسانی غربی در دانشگاه های ایران در متنی که پس از برگزاری چهارمین جلسه دادگاه بازداشت شدگان حوادث انتخاباتی ایران، به عنوان اظهارات سعید حجاریان، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی منتشر شد نیز آمده بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates