29.04.2007

ایران در نشست شرم الشیخ شرکت خواهد کرد

رادیوفردا: محمود احمدی نژاد، روز يکشنبه اعلام کرد که وزير امور خارجه دولت وی، در نشست بررسی وضعيت امنيتی عراق، شرکت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، در بيانيه ای که از سوی دفتر نخست وزير عراق منشر شده آمده است که رييس جمهوری ايران در يک ارتباط تلفنی با نوری المالکی، به وی گفت که ايران در نشست شرم الشيخ، مشارکت خواهد کرد.

در نشست روزهای پنج شنبه و جمعه هفته جاری که در شرم الشيخ برگزار خواهد شد، قرار است که نمایندگان عالی رتبه از کشورهای همسايه عراق، همراه با نمايندگان اعضای دايمی شورای امنيت، شورای همکاری خليج فارس و اتحاديه عرب، با هدف يافتن راه حلی برای پايان دادن به بحران امنيتی عراق، مذاکره کنند.

حضور کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا در اين نشست به همراه اظهارنظر مقام های آمريکايی درباره احتمال گفت و گوی وی با منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران در شرم الشيخ، حساسيت حضور ايران در نشست را افزايش داده است.

در همين حال خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا روز جمعه از آمريکا خواست که «يک کانال ارتباطی» مستقيم برای گفت و گو با ايران برقرار کند.

در آستانه اين نشست، چنانکه سخنگوی سفارت ايران به خبرگزاری ايسنا گفته است، علی لاريجانی در سفر غیرمنظره ای به بغداد در روز یکشنبه با نخست وزير، وزير امور خارجه و مشاور امنيت ملی عراق ديدار خواهد کرد.

مطبوعات چاپ تهران، پيش از اين گزارش داده بودند که اگر آمريکا، پنج ايرانی بازداشت شده در اربيل را آزاد نکند، ايران در نشست شرم الشيخ شرکت نخواهد کرد.

اما هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق که روز جمعه تهران را به مقصد آنکار ترک کرده بود، در پاسخ به سوالی در اين ارتباط گفت: ««من درباره اين موضوع، صادقانه، بدون جانبداری و با بيان جزئيات، با طرف ايرانی گفت و گو کردم و گفتم که لطفا تلاش نکنيد موضوع حضور خودتان را با آزادی سريع آن پنج تن، مرتبط کنيد.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates