27.02.2010

چند نکته در باره پخش فيلم حمله به کوی دانشگاه

بی‌بی‌سی: جمشيد برزگر جمشيد برزگر: در پی پخش فيلم حمله به کوی دانشگاه تهران در برنامه شصت دقيقه تلويزيون فارسی بی‌بی‌سی و واکنش‌های فراوان به پخش اين فيلم، بزرگمهر شرف الدین تهيه کننده ارشد برنامه شصت دقيقه در مطلبی که می‌خوانيد به نحوه دسترسی به اين فيلم و پخش آن پرداخته است:

فیلم حمله به کوی دانشگاه که دوشنبه هفته گذشته در برنامه شصت دقیقه پخش شد بازتاب گسترده ای داشته. این فیلم اختصاصی که برای اولین بار از تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی پخش شد نشان می‌دهد نیروهای انتظامی و لباس شخصی به طور غیرقانونی وارد فضای دانشگاه می‌شوند و با خشونت با دانشجوها برخورد می‌کنند.

این فیلم که با دوربین مهاجمان ضبط شده ثابت می‌کند که بر خلاف ادعای حکومت ایران، حمله به کوی دانشگاه خودسرانه نبوده و عملیاتی از قبل برنامه ریزی شده بوده است. این فیلم همکاری نیروهای لباس شخصی و پلیس را در ورود به کوی دانشگاه و ضرب و شتم و دستگیری دانشجویان به تصویر می‌کشد. یکی از مهاجمان می‌گوید نیروهای پلیس از عالی‌ترین مقام نیروی انتظامی تهران، یعنی سردار رجب زاده، دستور حمله به کوی را گرفته اند.

فیلم حمله به دانشگاه روز یکشنبه دوم اسفند به دست ما رسید. کسانی که این فیلم را به بی‌بی‌سی رساندند گفتند ترجیح می‌دهند این فیلم قبل از انتشار در یوتیوب یا دیگر سایت های اینترنتی ابتدا از تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی پخش شود تا هم تأثیر خبری‌اش عمیق‌تر باشد و هم افراد بیشتری بتوانند آن را ببینند.

وقتی به تماشای فیلم نشستیم از همان ابتدا برایمان معلوم بود که با سندی تاریخی مواجهیم که در سپهر امروز سیاست ایران از اهمیتی استثنایی برخوردار است. مهم از آن رو که هشت ماه بعد از ماجرای کوی دانشگاه، هنوز هیچ گزارشی از اتفاقات آن شب منتشر نشده و حتی کمیته حقیقت‌یاب مجلس نیز اگر چه گزارش خود را از ماجرای کهریزک در صحن علنی مجلس خواند، اما در باره ماجرای کوی دانشگاه فعلاً ترجیح داده سکوت کند.

اثبات اصالت و ساختگی نبودن فیلم چندان طول نکشید، اما چیزی که باعث شد در پخش فیلم اندکی تعلل کنیم عدم اطمینان از امنیت کسانی بود که فیلم را به دست ما رسانده بودند. این دغدغه را با خودشان در میان گذاشتیم و آنها روند کامل انتقال فیلم را توضیح دادند و گفتند در هر مرحله چه اقداماتی کرده اند تا ردیابی‌شان تقریباً غیرممکن شود.

فیلمی که به دست ما رسیده بود در کل ۱۸ دقیقه بود و به خاطر محدودیت‌های زمانی و حرفه‌ای نمی‌توانستیم نسخه کامل آن را در برنامه شصت دقیقه نمایش دهیم.

در روز دوشنبه گزارشی هشت دقیقه‌ای از فیلم را پخش کردیم. در این گزارش کوشیدیم با افزایش نور و شفاف ساختن صدا، تصاویر را به استاندارد تلویزیونی نزدیک‌تر کنیم. تصاویری که کیفیت‌شان قابل بازیافت نبود یا محتوای خبری کمتری داشتند کنار گذاشته شدند.

پس از پخش گزارش، منابعی که فیلم را در اختیار ما گذاشته بودند در اقدامی هماهنگ نسخه کامل فیلم را در سایت‌ها هم منتشر کردند. نسخه منتشر شده در یوتیوب دقیقا همان نسخه ای است که ابتدا در اختیار ما قرار گرفته بود. بی‌بی‌سی از اهمیت این فیلم به عنوان یک سند تاریخی آگاه است و هیچ صحنه‌ای از آن را در انحصار خود نگه نداشته است.

ما همچنین می‌دانیم آنچه در این فیلم دیده می‌شود تمامی اتفاقات روی داده در ماجرای حمله به کوی دانشگاه در ۲۵ خرداد نیست و تنها ابتدای ورود نیروهای پلیس و لباس شخصی را به فضای کوی و کتابخانه شهید مفتح به تصویر می‌کشد. گزارش‌هایی از درگیری درون خوابگاه‌ها به خصوص در طبقات بالایی وجود دارد که اگر فیلم یا مدارک مستندی از آن به ما برسد طبق معمول و فارغ از هر گونه ملاحظه‌کاری آنها را نیز منتشر خواهیم کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates