02.03.2010

جعفر پناهی همراه با خانواده و دوستان بازداشت شد

بی‌بی‌سی: جعفر پناهی همراه با همسر و تعدادی از دوستانش بازداشت شده است.

گزارش های رسیده از تهران حاکی از آن است که شامگاه گذشته، ماموران امنیتی با ورود به خانه جعفر پناهی، کارگردان سینما، پس از بازرسی خانه، آقای پناهی را همراه با همسر و دخترش و پانزده تن دیگر که در خانه او مهمان بودند دستگیر کردند و با خود به محل اعلام نشده ای بردند.

براساس برخی گزارش ها، چند تن از دست اندرکاران سینمای ایران نیز که در خانه آقای پناهی مهمان بودند از جمله بازداشت شدگان هستند.

خبر بازداشت آقای پناهی در تعدادی از سایت های اینترنتی، از جمله سایت های جرس و کلمه، منتشر شده اما منابع خبری رسمی در جمهوری اسلامی در مورد این حادثه خبری مخابره نکرده اند.

سایت اینترنتی جرس به نقل از پسر آقای پناهی، که هنگام این واقعه در خانه نبوده، نوشته است که براساس اظهارات شاهدان عینی، بازداشت کنندگان لباس شخصی بر تن داشتند.

وی گفته است که بازرسی خانه چند ساعت به طول انجامید و کامپیوتر شخصی آقای پناهی از جمله وسایلی بوده که ماموران ضبط کردند و همراه با بازداشت شدگان با خود بردند.

جعفر پناهی از جمله هواداران جنبش سبز به شمار می رود و در مرداد ماه سال جاری هنگام حضور در محل دفن شماری از کشته شدگان اعتراشات بعد از انتخابات همراه با همسر و فرزندش و همچنین مهناز محمدی و رخساره قائم مقامی، از دیگر سینماگران ایرانی، در گورستان بهشت زهرا دستگیر شد و چند ساعت را در بازداشت گذراند.

ماه گذشته هم گزارش شد که ماموران امنیتی از خروج آقای پناهی از کشور جلوگیری کرده اند.

این کارگردان ایرانی قصد سفر و شرکت در جشنواره ای در برلین، پایتخت آلمان را داشت و جلوگیری از سفر او با ابراز ناخرسندی و تاسف برگزارکنندگان این جشنواره همراه شد که از او با نام “یکی از مهمترین سینماگران مستقل ایران” نام بردند.

آقای پناهی چند ماه پیش از آن نیز با حکم ممنوعیت از خروج و ضبط گذرنامه مواجه شده بود اما این حکم بعدا لغو و گذرنامه او بازگردانده شد.

جعفر پناهی از سینماگران سرشناس ایرانی است و از جمله آثار مشهور او می توان از بادکنک سفید، دایره و آفساید نام برد.

دلیل بازداشت آقای پناهی معلوم نیست و منابع خبری و مقامات رسمی جمهوری اسلامی در این زمینه ابراز نظری نکرده اند.

در عین حال، اخبار این واقعه، که گفته می شود حدود ساعت ده شب آغاز شد و چند ساعت به طول انجامید، به سرعت و کمابیش به صورت لحظه به لحظه در فضای اینترنتی منتشر شد و در اختیار کاربران قرار گرفت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates