05.03.2010

‘دو فرمانده ارشد طالبان افغان بازداشت شدند’

بی‌بی‌سی: گزارش های خبری حاکی از دستگیری دو تن از فرماندهان ارشد طالبان افغان در داخل و خارج افغانستان است.

روز جمعه، 14 دلو/اسفند (5 مارس)، رسانه های خبری پاکستان به نقل از منابع آمریکایی گزارش کردند که آغا جان معتصم از فرماندهان ارشد طالبان، در شهر کراچی پاکستان دستگیر شده‌است.

این خبر در پی انتشار گزارش هایی در هفته های اخیر انتشار می یابد که از دستگیری تعدادی از اعضای ارشد و فرماندهان طالبان در پاکستان حکایت داشته است.

از جمله این افراد، ملا عبدالغنی، مشهور به ملا برادر، فرد شماره دوم طالبان، و مولوی عبدالکبیر، از اعضای ارشد طالبان بوده اند.

از آغا جان معتصم به عنوان جانشین احتمالی ملا برادر نام برده و گفته شده روابط نزدیکی با ملا محمد عمر، رهبر طالبان داشته است.

در زمان حکومت طالبان، آغاجان معتصم سمت‌های مهمی از جمله وزارت مالیه/دارایی را در دولت طالبان بر عهده داشت.

فرد دومی که به تازگی دستگیر شده “حاجی آخوندزاده”، فرمانده ارشد طالبان در منطقه “ناد علی” در ولایت هلمند، در جنوب افغانستان است.

ولایت هلمند محل اجرای یکی از بزرگترین عملیات نظامی ناتو در افغانستان است.

به گفته نیروهای افغان و ناتو، حاجی آخوندزاده مسئول طراحی و هماهنگی حملات علیه نیروهای افغان و غیرنظامیان بوده است.

وزارت دفاع افغانستان گفته است که حاجی آخوندزاده از معدود فرماندهانی بوده است که بر جنگ در منطقه نادعلی پافشاری می کردند و دستگیری او”ضربه مهمی” بر گروه طالبان وارد می کند.

جاناتان بیل، خبرنگار امور دفاعی بی بی سی هم می گوید اگر ثابت شود که این فرد دستگیر شده است، این واقعه ضربه سنگینی به گروه طالبان وارد خواهد کرد زیرا دستگیری این فرد باعث کاهش توانایی طالبان در تامین منابع و کارگذاشتن وسایل انفجاری خواهد شد.

در عملیات دستگیری حاجی آخوندزاده در ناد علی نیروهای بریتانیایی هم شرکت داشتند، اما اعتبار بازداشت این فرد به نیروهای ارتش افغانستان داده شده است.

وزارت دفاع افغانستان گفته که ارتش این کشور اطلاعاتی را به دست آورده بود که یک فرمانده طالبان در منطقه ناد علی پنهان شده است.

براساس این اطلاعات، نیروهای امنیتی سه مجتمع مسکونی را در نادعلی محاصره کردند و از ساکنان آنها خواستند محل را تخلیه کنند.

بر اساس اظهارات سخنگوی وزارت دفاع، شماری از زنان و کودکان به پیروی از این دستور، آن جا را ترک کردند، اما گروهی از مردان در محل ماندند که از آن میان، سه نفر بازداشت شدند.

وزارت دفاع افغانستان گفته که در این عملیات حتی یک گلوله هم شلیک نشد.

خبر دستگیری این فرمانده طالبان در پی اجرای عملیات بزرگ موسوم به “مشترک” در مناطق ناد علی و مارجه در ولایت هملند منتشر می شود.

این عملیات با شرکت بیش از ۱۵ هزار سرباز ناتو و افغان برای پاکسازی این مناطق از شورشیان مسلح طالبان به اجرا گذاشته شده است.

تا کنون در جریان این عملیات، چهار نظامی بریتانیایی و سه نظامی آمریکایی کشته شده اند و منابع دولتی از کشته شدن دهها تن از شورشی وابسته به گروه طالبان خبر داده اند.

همچنین، گزارش هایی هم از تلفات غیرنظامی در این عملیات منتشر شده است.

در حال حاضر نیروهای ناتو و افغان تلاش دارند که برای تامین امنیت و بازگرداندن مردم به زندگی عادی در این مناطق برنامه‌هایی را روی دست گیرند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates