30.04.2007

وزير خارجه آمريكا: صرفا درباره عراق با ايران مذاكره مي‌‏كنم

الینا: وزير خارجه آمريكا از احتمال ديدار با وزير خارجه ايران در حاشيه كنفرانس امنيتي عراق در مصر خبر داد.

به گزارش” ايلنا” به نقل از خبرگزاري فرانسه “كاندوليزا رايس “در گفت‌‏وگو با شبكه تلويزيوني “اي بي سي ” احتمال ديدار با منوچهر متكي در حاشيه كنفرانس امنيتي عراق در شرم‌‏الشيخ مصر را منتفي ندانست، با اين حال گفت: عراق تنها مساله در دستور كار مباحث ميان دو كشور خواهد بود.
رايس تاكيد كرد: اين نشستي درباره ايران و آمريكا نيست بلكه درباره عراق و اقداماتي است كه همسايگان عراق و طرف‌‏هاي علاقمند مي‌‏توانند براي كمك به ثبات اوضاع در اين كشور انجام دهند.
وي گفت: در هر ديداري درخواست آمريكا از ايران براي توقف كمك به شورشيان در عراق را تكرار مي‌‏كنم، آنچه تهران لازم است براي توقف خون‌‏ريزي در بغداد انجام دهد، كاملا روشن است، مانع جريان تسليحات به دست مبارزان خارجي شويد؛ مانع عبور مبارزان خارجي از مرزها شويد؛ مانع استفاده از فناوري IEO براي كشتار سربازان آمريكايي شويد و مانع تحريك مشكلات ميان مبارزان شويد كه در نتتيجه اين اقدام عراقي‌‏هاي بيگناه را مي‌‏كشند.
وي در گفت‌‏وگو با سي ان ان، اين گمانه زني كه آمريكا براي ترغيب ايران به منظور حضور در نشست امنيتي عراق به آزادي پنج ديپلمات ايراني متعهد شده است را رد كرد و گفت: هيچ ضمانتي وجود ندارد، ما با دولت عراق گفت‌‏وگو كرده‌‏ايم و به آنها اطلاع داديم كه با اين زنداني‌‏ها به روش معمول برخورد مي‌‏شود.
رايس گفت: در نشست مصر درباره مساله هسته‌‏اي ايران بحث نمي‌‏شود، زيرا مجراي كامل براي برنامه هسته‌‏اي ايران از طريق خاوير سولانا مسوول كميته سياست خارجي اتحاديه اروپاست كه نماينده كشورهاي 1+5 است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates