17.03.2010

رادان: پنجاه نفر در مراسم چهارشنبه سوری امسال دستگیر شدند

بی‌بی‌سی: گزارش های رسیده از تهران و دیگر شهرهای ایران حاکی از آن است که مراسم چهارشنبه سوری امسال در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران گفته است که نزدیک به 50 نفر به علت “ایجاد مزاحمت برای مردم” دستگیر شده اند.

از چند روز پیش و در شرایطی که بعضی از مسئولان امنیتی ایران نگرانی هایی را در مورد احتمال استفاده مخالفان دولت از مراسم آتشبازی شب چهارشنبه آخر سال برای اقدامات اعتراضی مطرح کرده بودند، تمهیدات پلیس و نیروهای امنیتی برای ایجاد فضای امنیتی آغاز شده بود.

یک شاهد عینی از تهران به بی بی سی فارسی گفت که حضور پر شمار نیروهای سپاه و بسیج در کنار ماموران نیروی انتظامی بیش از پیش مشهود بوده است. این شاهد عینی همچنین افزود بعضی از معترضان در نزدیکی میدان آزادی تهران به سمت نیروهای گاردی مواد آتش زا پرتاب کرده اند.

البته با توجه به حساسیت هایی که نسبت به برگزاری مراسم آتشبازی شب چهارشنبه آخر سال وجود دارد، حضور نیروهای پلیس برای جلوگیری از آنچه که “بر هم زدن نظم عمومی” نامیده می شود در سال های پیش هم محسوس بود. با این حال شاهدان عینی حضور امسال نیروهای پلیس و بسیج را بسیار بیشتر از سال های قبل توصیف کرده اند.

با توجه به نگرانی های حکومت ایران از تبدیل شدن مراسم چهارشنبه سوری امسال به صحنه ای برای ابراز اعتراض مخالفان دولت، از چند روز پیش تلاش هایی برای جلوگیری هر چه بیشتر از حضور مردم در خیابان ها در مراسم امسال صورت گرفته بود.

از جمله پایگاه اطلاع رسانی دولت ایران چند روز مانده به چهارشنبه سوری، پاسخ آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، و تعدادی دیگر از روحانیان را به سوالی در مورد مراسم “چهارشنبه سوری” منتشر کرد که آن را غیر شرعی دانسته اند.

پلیس ایران هم در اطلاعیه ای که روز دوشنبه منتشر شد، از برخورد “جدی و قانونی” با کسانی که در روز چهارشنبه سوری، با ایجاد راهبندان، سد معبر، مزاحمت و پرتاب مواد محترقه و آتش زا، نظم و امنیت عمومی شهر را مختل کنند، خبر داد.

رهبران مخالفان دولت در روزهای گذشته از مردم برای حضور در خیابان ها در روز چهارشنبه سوری دعوت به عمل نیاورده بودند.

با این حال زهرا رهنورد، از مخالفان دولت ایران و همسر میرحسین موسوی درباره برنامه “جنبش سبز” در چهارشنبه سوری پیشتر در مصاحبه ای اعلام کرده بود که: “یاد نداها ، سهراب ها،سیدعلی ها ،اشکان ها و روح الامینی ها و … را گرامی خواهیم داشت و هیچ گونه تندی و خشونتی نخواهیم ورزید.”

خانم رهنورد در عین حال گفته بود که اگر هم در این شب خشونتی باشد، ازسوی خود حاکمیت خواهد بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates