19.03.2010

واکنش هیلاری به وعده پوتین به ایران

فرارو: وزیر خارجه آمریکا از روسیه خواست تا زمان اثبات غیر تسلیحاتی بودن فعالیت‌های هسته‌ای تهران، راه اندازی تأسیسات هسته‌ای ایران را به تأخیر اندازد.

به گزارش رویترز در کنفرانس خبری مشترک کلینتون و لاورف در مسکو از وزیر خارجه آمریکا در مورد اظهارات پوتین سوال شد، «کلینتون با نگاهی عبوس پاسخ داد اگر ایران جهان را مطمئن سازد که در پی تسلیحات هسته‌ای نیست، می‌تواند انرژی هسته‌ای صلح آمیز را دنبال کند».

ولادیمیر پوتین که ظاهرا برای اعلام خبر زمان راه‌اندازی نیروگاه بوشهر، منتظر ورود کلینتون به مسکو بود، روز پنجشنبه اعلام کرد که روسیه نیروگاه بوشهر را در تابستان 1389 راه اندازی خواهد کرد.

همین نظر کافی بود که کلینتون مدعی شود «در فقدان چنین اطمینانی، تصور می‌کنیم تکمیل هر پروژه‌ای در این زمان شتاب‌زده خواهد بود، چرا که ما می‌خواهیم پیامی صریح برای ایرانی‌ها ارسال کنیم».

در این کنفرانس خبری مشترک، لاورف از همکاری هسته‌ای روسیه با ایران دفاع کرد و گفت: «بوشهر نقش ویژه‌ای در ادامه حضور آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران دارد، و این اطمینان را تداوم می‌بخشد که ایران از تعهدات خود در رابطه با عدم تکثیر [تسلیحات هسته‌ای] پیروی می‌کند».

رویترز در تکمیل خبر اش نوشته است: «روسیه 15 سال پیش با احداث رآکتور 1 هزار مگاواتی بوشهر موافقت کرد، دیپلمات‌ها می‌گویند که روسیه از این پروژه به عنوان اهرمی در روابطش با تهران استفاده می‌کند».

کلینتون برای دیداری 2 روزه با مسوولان روسی به مسکو سفر کرده است

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates