19.03.2010

سازمان گزارشگران بدون مرز «مرگ میرصیافی نشانگر سرنوشت صدای معترض در ایران است»

مردمک: بنا به گزارشی که سازمان غیر دولتی گزارشگران بدون مرز، به تازگی منتشر کرده است، ایران پس از چین و ویتنام سومین زندان کاربران اینترنتی است. این سازمان تعداد وبلاگ نویسان و کاربران اینترنتی را که به خااطر فعالیت‌ در دنیای مجازی به زندان افتاده‌اند، حدود ۱۲۰ نفر اعلام کرده است.
مردمک

در آستانه سالگرد در گذشت امیدرضا میر صیافی، سازمان گزارشگران بدون مرز خواستار بررسی علت مرگ این وبلاگ نویس در زندان اوین شد.

سازمان غیر دولتی گزارشگران بدون مرز، در نخستین سالگرد مرگ امیدرضا میر صیافی طی پیامی، علت مرگ این وبلاگ نویس جوان را «سهل‌انگاری فاحش مقامات زندان اوین» دانسته و آن را «نشانگر سرنوشت صداهای معترض در ایران» خواند.

سازمان غیر دولتی گزارشگران بدون مرز در پیام خود، ضمن همدردی با نزدیکان این وبلاگ نویس ۲۸ ساله، «خواهان تشکیل کمیسیون تحقیقی مستقل و بی طرف برای یافتن چرایی مرگ امیدرضا میرصیافی» و «انتشار عمومی همه مدارک مربوط به اتهامات، بازداشت، زندانی شدن و مرگ او» شد.

در بخشی از این پیام آمده است: «امیدرضا میرصیافی سمبل مردمی تحت ستم است که امروز نیز برای انتقاد و اعتراض‌، دستگیر و زندانی می‌شوند تا به سکوت وادارشان کنند. گزارش‌گران بدون مرز با گرامی‌داشت یاد و نام امیدرضا میرصیافی خواهان آزادی بیش از پنجاه روزنامه‌نگار و شهروند اینترنتی زندانی در ایران است که همچنان در شرایطی دشوار به سر می‌برند.»

در بند پایانی این بیانیه با اشاره به خبر بازداشت ۳۰ شهروند اینترنتی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وضعیت کنونی نشریات و روزنامه نگاران ایرانی را وخیم توصیف شده است. «این دستگیرهای با اتهامات بدون پایه و اساس قضایی نشانگر ادامه سرکوبگری دولتی است و گزارش‌گران بدون مرز خواهان اعلام اسامی و اتهامات مشخص افراد دستگیر شده است و تاکید می کند همه حقوق شهروندی این افراد باید رعایت شود.»

امیدرضا میرصیافی روزنامه نگار و نویسنده وبلاگ «روزنگار»، در آبان سال ۱۳۸۷ با اتهام «توهین به مقدسات»، «اهانت به مقامات» و «تبلیغ علیه نظام»، به دو سال و نیم زندان محکوم شد.

او اواخر بهمن همان سال، با احضار به دادگاه انقلاب تهران، بازداشت و برای اجرای حکم و گذراندن محکومیت خود، به زندان اوین منتقل شده بود. این وبلاگ نویس حدود یک ماه بعد دچار افت شدید فشار خون شد و مدتی به درمانگاه اندرزگاه شماه ٧ زندان اوین و سپس به بیمارستان لقمان تهران منتقل شد. اما به علت وضعیت وخیم جسمی،روز ۲۸ اسفند ماه ۱۳۸۷ در گذشت.

بنا به گزارشی که سازمان غیر دولتی گزارشگران بدون مرز، به تازگی منتشر کرده است، ایران پس از چین و ویتنام سومین زندان کاربران اینترنتی است. این سازمان تعداد وبلاگ نویسان و کاربران اینترنتی را که به خااطر فعالیت‌ در دنیای مجازی به زندان افتاده‌اند، حدود ۱۲۰ نفر اعلام کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates