21.03.2010

احمدی نژاد: قانون را اجرا نمی‌کنم، به رفراندوم بگذارید

الف: رئیس جمهور در شبکه سوم سیما گفت: با نحوه تصویب لایحه هدفمند سازی یارانه ها در مجلس مردم ضرر می کنند و راه حل این است که با همه پرسی از مردم بخواهیم که ایا می خواهند این قانون اجرا شود یا نه.

به گزارش الف از واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد افزود: پیشنهاد ما اختصاص 40 هزار میلیارد تومان برای هدفمند سازی یارانه ها بود اما نمایندگان مجلس با 20 هزار میلیارد تومان آن موافقت کردند و اصرار دارند آن را اجرا کنیم.

وی گفت: ما اجرای هدفمند سازی یارانه ها را به آنها واگذار می کنیم و اختیار تام به انها می دهیم و اگر می توانند اجرا کنند.

احمدی نژاد ادامه داد: نباید دولت را به انجام کاری که به ضرر مردم است مکلف کرد و دولت کاری را که به ضرر مردم باشد اجرا نمی کند.

رئیس جمهور گفت: من در زمان بررسی لایحه بودجه سال 89 با حضور در مجلس از نمایندگان خواهش کردم پیشنهاد دولت را تصویب کنند اما در مسیر دیگری قرار گرفتند.

وی گفت: در مسائل مهم اقتصادی باید به ارای مردم مراجعه شود و پیشنهاد می کنم در این باره همه پرسی بگذارند تا مردم نظر دهند که ایا می خواهند این قانون اجرا شود یا نه و هر چه مردم گفتند می پذیریم.

احمدی نژاد ادامه داد: ما با استدلال و براساس قانون اساسی نتوانستیم حرف منطقی و علمی خود را به برخی دوستان منتقل کنیم و آنها را بباورانیم.

رئیس جمهور ، هدفمند کردن یارانه ها را کاری مهم خواند و گفت : به دلیل بهره وری پایین ما در اقتصاد و مصرف بالای انرژی و منابع در کشور اجرای این کار مهم ضروری است چرا که در کشور ثروتمندی چون ایران نباید فقر و عقب ماندگی وجود داشته باشد .

آقای احمدی نژاد افزود : با این بهره وری و توزیع نامناسب نمی توانیم جزء پیشرفته ترین کشورها در صنعت باشیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان تاثیر اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها بر افزایش سفرها گفت : اگر یارانه ها هدفمند شود سفر بیشتر خواهد شد چرا که بخشی از مردم که هم اکنون به دلیل مشکلات مالی نمی توانند سفر کنند با هدفمند شدن یارانه ها به راحتی سفر می کنند زیرا هم اکنون این دسته از مردم یا از یارانه های توزیعی دولت بهره ای نمی برند و یا حداقل بهره را می برند در صورتی که اگر یارانه ها هدفمند شود قدرت خرید بالا می رود و دو تا سه دهک جامعه که کمتر سفر می کنند می توانند به جمع سفر کنندگان بپیوندند.

رئیس جمهور گفت: آنهایی که اجرای این لایحه را خطرناک و بحران افرین می خوانند یا به دلیل نبود شناخت و یا ترس آنهاست و یا اینکه نمی خواهند این قانون اجرا شود.

احمدی نژاد گفت: 25 سال است که همه اقتصاددانان کشور هدفمند کردن یارانه ها را به منزله برداشتن بزرگترین مانع از مسیر اقتصاد کشور می دانند و به همین جهت بر اجرای ان و واقعی شدن اقتصاد اصرار دارند.

رئیس جمهور گفت: مطمئن باشید با اجرای هدفمند سازی یارانه ها وضع از روز اول بهتر می شود و مشکلی در اقتصاد ما بوجود نمی آید.

وی در ادامه به برخی اظهار نظرها در این باره اشاره کرد و گفت: برخی مدعی شده بودند که اگر 40 هزار میلیارد تومان برای هدفمند سازی یارانه ها به دولت اختصاص یابد تورم 50 تا 75 درصدی ایجاد می شود و این حرف به این معناست که اگر کل یارانه ها که 100 هزار میلیارد تومان است بخواهد هدفمند شود نزدیک به 160 درصد تورم خواهیم داشت.

احمدی نژاد گفت: اگر اینطور باشد اجرای ان خیانت است.

رئیس جمهور هدف اصلی طرح هدفمند سازی یارانه ها را کاهش تورم خواند و گفت: کاهش مصرف ، افزایش بهره وری و کنترل ریشه های اصلی تورم و توزیع عادلانه میان مردم از اهداف دیگر این طرح است.

وی از برخی اقتصاددانان که مدعی شده اند با اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها قیمت ها پنج هزار درصد بالا می رود [اشاره به نطق حجت الاسلام مصباحی] انتقاد کرد و گفت: من نمی دانم که اینها کجا درس خوانده اند و چه کسی به انها مدرک داده است.

[توضیح الف: حجت الاسلام مصباحی به میزان تغییر قیمت گاز پالایشگاه ها اشاره کرده اند و نه تاثیر افزایش قیمت گاز پالایشگاه ها بر “تغییر قیمت ها”. از متن نطق: “گفته بودند: اگر بخواهیم بعضی از قیمت‌ها را اصلاح کنیم، یکباره باید 5000 درصد اصلاح کنیم، یعنی 500 برابر و بیش از 500 برابر. مثلا قیمت گاز تزریقی به پالایشگاهها، به پتروشیمی‌ها، به فولاد، الان هر متر مکعب 4 تومان است که این را باید برساند به 370 تومان، به نظرتان چقدر باید تغییر کند که این اتفاق بیافتد؟” ]

وی گفت: آنها به گازوئیل اشاره کرده و گفته اند که با افزایش 5000 درصدی قیمت ها، قیمت ها 500 برابر می شود در حالی که 5000 درصد معادل 50 برابر است نه 500 برابر.

وی گفت: اگر هم ما بخواهیم به عنوان مثال قیمت گازوئیل را پس از 5 سال 50 برابر کنیم حداکثر قیمت آن 550 تومان می شود نه 825 تومانی که آنها ادعا می کنند.

وی گفت: به فرض اگر ما 200 تومان افزایش قیمت گازوئیل داشته باشیم فقط یک درصد باعث افزایش قیمت کالا می شود اما برخی ها دائم می خواهند با بحران زایی مردم را بترسانند .

وی در ادامه اجرای هدفمند سازی یارانه ها با 20 هزار میلیارد تومان مصوب مجلس را نشدنی خواند و گفت: با این رقم نمی توان به کاهش مصرف رسید.

وی گفت: بر اساس استانداردها یکی از راههای کاهش مصرف افزایش قیمت است و ما باید بهای برق ، گاز ، بنزین و سایر حامل های انرژی را متوازن افزایش دهیم. و با 20 هزار میلیارد تومان مصوب مجلس این خواهد بود قیمت ها را در حد قابل قبول و استانداردی افزایش دهیم چرا که با این مصوبه مجلس حدود 10 هزار میلیارد تومان به مردم می رسد.

احمدی نژاد هدف دوم از اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها را ارتقاء بهره وری خواند و گفت : یکی از راههای تحقق این امر اصلاح خط تولید کارخانجات است و دولت با این بودجه اختصاص یافته چطور می تواند به بخش تولید کمک کند که به اصلاح ماشین الات خود بپردازند .

وی گفت: با این مصوبه به هیچ وجه نمی توان عدالت را برقرار کرد چرا که باید به میزانی یارانه نقدی پرداخت کنیم که علاوه بر تاثیرگذاری بر زندگی مردم باعث تشویق انها برای همکاری دولت نیز بشود در حالی که پرداخت 10 هزار تومان هیچ تاثیری در زندگی مردم نمی گذارد.

وی گفت: از نظر ما 40 هزار میلیارد تومان حداقل مبلغی بود که برای هدفمند سازی یارانه ها پیشنهاد داده بودیم اما مجلس 20 هزار میلیارد تومان را تصویب کرد .

وی گفت : با هر بار افزایش قیمت ها شوک وارد می شود و ما تا تعداد شوک ها را کمتر نکنیم و گام های بلند تری بر نداریم نفعی برای مردم حاصل نمی شود .

رئیس جمهور گفت: با اجرای هدفمند سازی یارانه ها با تورم واقعی و انتظاری روبرو خواهیم بود که تورم واقعی قابل کنترل است و تورم انتظاری را که همان تبلیغات و هیاهوهاست می توان با نظارت و بازرسی و همراهی مردم کنترل کرد.

***

در پایان سخنان دکتر احمدی نژاد، مجری تازه کار و هیجان زده صدا و سیما نیز روبه دوربین کرد و به نمایندگان توصیه کرد از بیانات رهبر انقلاب اطاعت کنند. متهم نمودن ضمنی نمایندگان مجلس هشتم به عدم اطاعت از فرامین رهبری و نیز بیان ضمنی حمایت رهبری از طرح 40 هزار میلیاردی دولت برای اولین بار است که از تلویزیون اتفاق افتاده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates