24.03.2010

‘درخواست برای بازشماری آرا انتخابات عراق رد شد’

بی‌بی‌سی: فرج حیدری، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات عراق درخواست برای بازشماری انتخابات سراسری عراق را رد کرده است.

این در حالی است که هواداران نوری مالکی، نخست وزیر عراق در خیابان های بصره دست به تظاهرات زده و خواهان بازشماری آرا انتخابات سراسری این کشور شده اند.

آقای حیدری در گفت و گو با روزنامه الشرق الاوسط گفته است بازشماری دستی آرا سه ماه طول خواهد کشید.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات عراق گفته است کار این کمیسیون هنگامی که آرا نهایی اعلام شود، پایان می گیرد. او گفته است احزاب و گروه هایی که به دنبال بازشماری دستی آرا هستند، باید در پی انتخابات جدید باشند.

آقای حیدری در مورد درخواست نوری مالکی، نخست وزیر عراق برای بازشماری آرا گفته است که اموری از این دست بر مبنای تمایلات آقای مالکی انجام نمی شود. او تاکید کرده که نوری مالکی در این مسایل، رئیس یک ائتلاف است، نه نخست وزیر.

نوری مالکی و ائتلاف تحت رهبری او خواهان بازشماری دستی حدود دوازده میلیون رای شده اند. آقای مالکی گفته است برای حفظ ثبات در کشور و پرهیز از خشونت، باید به این درخواست توجه شود.

در بصره در جنوب عراق، صدها نفر از هواداران نوری مالکی در برابر دفاتر دولتی تجمع کرده و خواهان شمارش مجدد آرا شده اند.

روز یکشنبه کمیسیون مستقل انتخابات عراق گفت که هیچ مدرک و سندی دال بر تخلفات گسترده وجود ندارد که شمارش مجدد آرا را ضروری کند.

این کمیسیون در بیانیه ای اعلام کرد که احزاب و گروه های سیاسی باید شواهد خود را دال بر تخلف پیش از اعلام نهایی نتایج انتخابات در روز جمعه (بیست و ششم مارس) به این کمیسیون ارائه دهند.

هواداران نوری مالکی تهدید کرده اند در صورتی که کمیسیون مستقل انتخابات به درخواست آنها توجه نکند، دست به اقدامات شدیدتری خواهند زد. آنها توضیحی در این باره نداده اند.

طبق نتایجی که تا کنون منتشر شده، ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی و ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی، رقابتی شانه به شانه دارند و آقای علاوی با اختلاف اندکی از نوری مالکی جلو است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates